Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Rabu, 11 November 2020

Cara memasak AYAM GORENG KUNYIT 🍗🍗

AYAM GORENG KUNYIT 🍗🍗 ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di gadget untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Berikutnya adalah gambar tentang AYAM GORENG KUNYIT 🍗🍗 yang dapat kalian jadikan wawasan. Ayam Goreng Kunyit Crispy 🍗🍗. . Semua orang suka Ayam Goreng, bukan? Bermacam versi ayam goreng boleh dijumpai di Malaysia seperti ayam goreng berempah, ayam penyet, ayam goreng McD, ayam goreng KFC.

AYAM GORENG KUNYIT 🍗🍗 Anda boleh juga gantikan ayam dengan daging dan taraa, ianya menjadi resepi daging goreng kunyit. Cara Membuat Ayam Goreng Kunyit. saya sendiri sangat suka mencuba resipi turun-temurun atau resipi masakan baru yang sedang popular. saya selalu membeli majalah-majalah resipi dan sering membaca blog resipi dari cina, singapura, brunei, dan indonesia. Ayam goreng gurih ini juga merupakan salah satu resep masakan rumahan yang digemari anak-anak hingga orang tua. kamu bisa memasak AYAM GORENG KUNYIT 🍗🍗 memanfaatkan 14 bahan 4 langkah. Berikut langkah-langkah untuk membuatnya.

Bumbu dan bahan untuk memasak AYAM GORENG KUNYIT 🍗🍗

  1. Sediakan 2 Keping Dada Ayam.
  2. Sobat juga memerlukan 1 Biji Carrot.
  3. Silahkan sobat siapkan 1/2 Cauliflower.
  4. Selain itu juga tambahkan 8 Batang Kacang Panjang.
  5. Kamu membutuhkan 1 Biji Bawang Holland.
  6. Sobat juga memerlukan 8 Tangkai Cili Padi.
  7. Kamu siapin 1 Kiub Pati Ayam Maggi.
  8. Kamu siapin 1 Sudu Besar Tepung Jagung.
  9. Anda membutuhkan 1 Sudu Besar Tepung Beras.
  10. Anda membutuhkan 1 Sudu Beaar Serbuk Kunyi.
  11. Silahkan sobat siapkan 1 Sudu Besar Serbuk Kari Daging.
  12. Anda Memerlukan 1/2 Sudu Kecil Garam.
  13. Siapkan juga 2 Sudu Kecil Ajinomoto.
  14. Silahkan kamu siapkan 1 1/2 Sudu Besar Gula.

Untuk memasaknya cukup menggunakan bumbu rempah seperti ketumbar, kunyit, jahe, kemiri, bawang merah, bawang putih dan bumbu lainnya. Bahan bahan Panaskan minyak dan goreng ayam sehingga masak menggunakan api yang besar. Masukkan bawang putih dan karot terlebih dahulu sebelum dimasukkan kacang panjang, cili merah dan bawang besar. Cara Membuat Ayam Goreng Mentega: Lumuri dulu paha ayam dengan memakai air jeruk nipis, garam & merica bubuk.

Langkah cara memasak AYAM GORENG KUNYIT 🍗🍗

  1. Mula-mula isi ayam di potong dadu, kemudian dicuci dan ditoskan. Kacang panjang dan carrot, boleh dipotong seperti didalam gambar 👇🏼👇🏼.
  2. Kemudian, ayam yang telah dicuci tadi diperap. Masuk kan tepung jagung, tepung beras, serbuk kunyit, serbuk kari daging, kiub pati ayam, garam, ajinomoto dan gula kedalam ayam. Gaul sehingga sebati. Kemudian biarkan perap selama 30 mins. #Tips : tepung jagung dan tepung beras adalah untuk memberi rasa crispy pada ayam..
  3. Setelah 30 mins, panaskan minyak dan masuk kan ayam. Goreng sehingga ayam bertukar menjadi golden brown atau pun sehingga garing. Apabila ayam sudah garing, boleh masuk kan kacang panjang, carrot dan cauliflower. Masak sehingga sayur masak..
  4. Bila sayur sudah mula masak, boleh masuk kan cili padi dan bawang sebagai hiasan. Masak lagi sehingga lebih kurang 5 mins. Kemudian ayam kunyit is done ! Ayam yang sudah disiap masak tadi boleh dimasuk kan kedalam tapis dahulu suapaya minyak minyak nya dapat ditoskan. Apabila minyak sudah ditos, barulah masuk ke dalam pinggan and ayam kunyit ready to eat ! Selamat Mencuba ✨✨.

Goreng paha ayam di dalam minyak menggunakan api sedang. Tunggu dulu hingga warnanya kuning keemasan. Ayam Goreng Kuning sangat mudah dibuat. Panaskan minyak goreng yang banyak dalam wajan, masukkan ayam, goreng hingga ayam matang, berwarna kuning kecokelatan, angkat, tiriskan. Ayam goreng kunyit adalah antara cara masakan ayam yang paling simple dan mudah tetapi sedap dimakan.

Begitulah pembahasan AYAM GORENG KUNYIT 🍗🍗 terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul AYAM GORENG KUNYIT 🍗🍗artikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label