Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Rabu, 19 Agustus 2020

Resep Ayam Masak Lemak Cili Padi

Ayam Masak Lemak Cili Padi ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di HP untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan contoh. Selanjutnya adalah gambar tentang Ayam Masak Lemak Cili Padi yang bisa kamu jadikan contoh.

Ayam Masak Lemak Cili Padi kamu bisa membuat Ayam Masak Lemak Cili Padi memakai 11 bahan 5 langkah. Inilah cara anda untuk memasaknya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Ayam Masak Lemak Cili Padi

  1. Kamu siapin Bahan bahan:.
  2. Persiapkan 1 ekor ayam - potong 16 dengan kulit sekali.
  3. Sediakan 1 biji kelapa parut - asing santan pekat dan cair.
  4. Sobat juga memerlukan Garam.
  5. Sobat juga memerlukan 1 keping asam keping.
  6. Anda membutuhkan 1/2 helai daun kunyit - hiris halus.
  7. Sediakan Bahan tumbuk halus:.
  8. Sediakan juga 5-8 tangkai cili api kampung hijau.
  9. Silahkan sobat persiapkan 5-8 tangkai cili merah Pakistan.
  10. Kamu perlu 2 saiz ibu jari kunyit hidup.
  11. Kamu butuh 1 ulas bawang merah.

Langkah cara memasak Ayam Masak Lemak Cili Padi

  1. Cara cara: Ayam diperap dengan garam dalam 30 minit hingga 1 jam. Tabur sedikit serbuk kunyit bagi tidak menjadikan ayam berwarna pucat. Sementara itu, bolehlah menumbuk bahan tumbuk dan sediakan bahan bahan lain. Bahan tumbuk dihiris halus supaya senang menjadi lumat..
  2. Masukkan ayam dalam periuk dan nyalakan api perlahan. Kacau sehingga kulit ayam nampak kering sedikit..
  3. Masukkan santan cair dan masak sehingga mendidih. Masukkan asam keping. Sebaik ayam empuk, masukkan daun kunyit yang dihiris halus. Kemudian tambah santan pekat. Selepas masuk santan pekat, masak dalam 6-8 minit sahaja. Tutup api dan terus dikacau..
  4. Kemudian buka api perlahan sahaja supaya kuah mendidih kecil supaya tiada buih buih dalam kuah. Sesuaikan rasa. Tambah garam, jika perlu..
  5. Bila nampak kuah pekat dan terbit minyak cantik, bolehlah ditutup api dan sedia dihidangkan. Sedap dihidangkan ketika kuahnya tidak terlalu panas supaya terasa kepedasannya..

Begitulah pembahasan Ayam Masak Lemak Cili Padi terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan situs ini bermanfaat suport kita dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Ayam Masak Lemak Cili Padiartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label