Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Selasa, 14 Juli 2020

Resep "AYAM MASAK KURMA" #ChefZam

"AYAM MASAK KURMA" #ChefZam ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di gadget untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan contoh. Selanjutnya adalah gambar seputar "AYAM MASAK KURMA" #ChefZam yang dapat sobat jadikan contoh. Bahan bahan Kacau rata dan biarkan masak sehingga kuah pecah minyak. Masukkan garam, gula, kerisik dan asam keping. Resipi Ayam Masak Kurma, hidangan yang tak asing lagi setiap di kenduri kendara.

"AYAM MASAK KURMA" #ChefZam Cari sahaja rempah kurma ayam atau daging jenama Adabi atau Babas. Cara-Cara Memasak Ayam Masak Kurma :) ❤ Bahan-bahan ❤ - Ayam - Bawang Merah - Bawang Putih - Halia - Kayu Manis - Bunga Lawang - Buah Pelaga - Rempah Kurma. Berdoalah agar kita boleh memasuki bulan Ramadan dan semoga ia menjadi Ramadan yang terbaik dalam. kamu dapat membuat "AYAM MASAK KURMA" #ChefZam memakai 23 bahan 3 langkah. Berikut cara anda untuk membuatnya.

Bumbu dan bahan untuk memasak "AYAM MASAK KURMA" #ChefZam

  1. Sobat juga memerlukan 1/2 ekor ayam(potong ikut suka dan goreng sekejap).
  2. Sediakan juga 4 biji kentang(potong ikut suka).
  3. Selain itu juga tambahkan 2 biji buah tomato(potong ikut suka).
  4. Anda membutuhkan 4 urat kacang panjang(potong ikut suka).
  5. Anda butuh 10-15 pcs cili padi hijau+merah.
  6. Kamu membutuhkan 3-4 pcs bunga lawang.
  7. Anda perlu 1 cawan air.
  8. Sobat juga memerlukan 2 1/2 senduk minyak masak(untuk menumis).
  9. Persiapkan Bahan2 hiris nipis.
  10. Persiapkan 2 biji bawang besar.
  11. Silahkan sobat siapkan 5 ulas bawang putih.
  12. Sediakan juga Sebesar ibu jari halia.
  13. Silahkan sobat persiapkan Bahan2 pes kurma.
  14. Anda Memerlukan 4 sudu besar rempah kurma.
  15. Persiapkan 1/2 sudu teh serbuk lada hitam.
  16. Silahkan sobat persiapkan 1 sudu besar garam.
  17. Silahkan sobat siapkan 1/2 sudu teh bahan perasa.
  18. Silahkan kamu persiapkan 1 pcs asam keping.
  19. Sediakan juga 3 tangkai daun kari.
  20. Sediakan 1 cawan air.
  21. Anda Memerlukan (satukan semua bahan dan jadikan pes).
  22. Anda Memerlukan Bahan hiasan.
  23. Siapkan juga 1 biji bawang besar(hiris nipis dan digoreng).

Hari ni che mat masak kurma ayam. Plan asal nak bikin kari, tapi menu bertukar tanpa dirancang bila Bak nak makan kurma ayam. Baik lah kita dahulukan selera big boss. selamat mencuba. Amacam… Resepi Ayam Masak Kurma paling ringkas mudah styke Nina…??

Intruksi cara membuat "AYAM MASAK KURMA" #ChefZam

  1. Panaskan minyak masak..tumis bunga lawang dan bahan hiris hingga naik bau.
  2. Masukkan pes kurma dan tumis hingga betul-betul naik minyak.. Masukkan ayam dan kentang..kacau sebati.. Masukkan santan...
  3. Masukkan secawan air..apabila dah mendidih dan kuah mulai pekat.. Sesuaikan rasa dan tutup api.. Taburkan sedikit bawang yang dah digoreng.. Siap.

Kita ni mudah sangat sebab dah ada jual. Menu ayam masak kurma bukanlah asing bagi masyarakat Malaysia malahan ia sangat popular di majlis-majlis jamuan dan kenduri perkahwinan. saya suka masak ayam kurma ni sebab bahan-bahanya senang nak cari dan proses membuatnya pun tak rumit atau merenyahkan. sama hal dengan resepi ayam masak halia yang saya tulis beberapa. Lagipun resepi ayam masak kurma ini sangat sesuai untuk dihidangkan bukan sahaja dengan nasi putih tapi juga dengan nasi minyak, nasi tomato dan sebagainya. Masukkan serbuk kurma dan air Masak biar pecah minyak dan perlahan kan api Umumnya ayam masak kurma selalu dimakan bersama nasi minyak atau nasi tomato. Namun dihidangkan dengan nasi putih juga masih sedap.

Begitulah pembahasan "AYAM MASAK KURMA" #ChefZam terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport kita dengan cara share postingan artikel situs ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul "AYAM MASAK KURMA" #ChefZampostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label