Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Selasa, 08 September 2020

Step by step membuat Ayam goreng mamak

Ayam goreng mamak ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di HP untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Selanjutnya adalah gambar berkaitan dengan Ayam goreng mamak yang dapat kamu jadikan contoh. Ramai orang gemar makan ayam goreng mamak. Siapapun yang makan ayam goreng mamak mesti cakap sedap, rangup, daging empuk, tidak pedas walau warnanya merah seperti itu, bahkan kanak-kanak juga suka. Anda sendiri mesti tertanya-tanya dalam hati apa resepi ayam goreng mamak sehingga rasanya sedap macam lain.

Ayam goreng mamak Kisar dan perap selama sejam atau lebih. Akhir sekali tambah air dan susu sejat ke dalam tumisan. Masukkan beras ke dalam periuk nasi dan bahan tumis tadi bersama-sama sukatan air yang cukup untuk masak nasi seperti biasa. kamu sanggup memasak Ayam goreng mamak menggunakan 7 bahan 5 langkah. Berikut step by step untuk memasaknya.

Komposisi untuk memasak Ayam goreng mamak

  1. Kamu perlu 14 Seekor ayam dipotong.
  2. Sediakan 12 ulas bawang putih.
  3. Silahkan kamu persiapkan 4 1/2 inci halia.
  4. Silahkan kamu persiapkan 1 biji telur.
  5. Sediakan 1 paket rempah ayam goreng mamak Yati Rahim.
  6. Siapkan juga Beberapa titis pewarna merah.
  7. Sediakan 1/2 kuali minyak masak mengikut size kuali masing-masing.

Jom tengok resepi ayam goreng Mamak pulak. Ada pelbagai jenis - ayam goreng bersalut tepung, ayam goreng kunyit, ayam goreng mamak, dan bermacam lah lagi. Anak anak saya memang sukakan ayam goreng lebih lebih lagi ayam goreng berempah. Kalau tak ada lauk ayam, seolah tak ada lauk lah pada mereka.

Step by step cara membuat Ayam goreng mamak

  1. Bersihkan ayam yang telah dipotong 14. Tumbuk halia dan bawang putih hingga hancur..
  2. Campurkan rempah tepung segera bersama telur, bawang putih dan halia..
  3. Lumur pada ayam dan campurkan beberapa titis pewarna merah.perap sehingga 2 jam..
  4. Panaskan minyak. Minyak hedaklah paras ayam atau lebih. Goreng pada api sederhana hingga garing dan masak.
  5. Sedia dihidang. Boleh dimakan bersama nasi atau diratah..

Sangat berbeza dengan zaman saya dulu. Lauk ayam adalah lauk mewah yang dapat dinikmati hanya beberapa kali sahaja dalam setahun. Resepi Kobis Goreng Ala Mamak yang sangat mudah disediakan. Oleh kerana suka sangat makan sayur yang dimasak macam ni kat kedai mamak, Che Nom cuba masak sendiri dan hasilnya sangat sedap. Bahan utama dalam menu ini ialah biji sawi yang boleh didapati di kedai runcit atau pasaraya biasa.

Begitulah pembahasan Ayam goreng mamak terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman website ini dengan judul Ayam goreng mamakpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label