Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Minggu, 09 Agustus 2020

Resep Sotong goreng kunyit berkuah

Sotong goreng kunyit berkuah ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Selanjutnya adalah gambar mengenai Sotong goreng kunyit berkuah yang bisa sobat jadikan ide. Bahan yg di perlukan: sotong segar, bawang merah, bawang putih, chilli padi, bawang besar Holland, kicap manis, sos tiram, sedikit minyak masak, sedikit air. Selamat tengahari kepada semua pengunjung blog MA. Hari ini MA updatekan pula Sotong Goreng Kunyit Berkuah, yang memang faviorite keluarga MA.

Sotong goreng kunyit berkuah Letak beg tangan, dan tanggalkan stoking lalu terus meluru ke dapur. Kelihatan dua beradik sedang memasak hidangan tengahari. Pertamanya tumisan bawang dan kunyit Sotong goreng tepung Sotong besar Bawang putih Serbuk kunyit Maggi cukup rasa Perap Tepung tempura Tepung beras. anda mampu membuat Sotong goreng kunyit berkuah manfaatkan 9 bahan 4 langkah. Berikut cara anda untuk memasaknya.

Bahan-bahan untuk memasak Sotong goreng kunyit berkuah

  1. Sediakan juga 200 gram sotong.
  2. Silahkan sobat siapkan 1 biji kentang dihiris.
  3. Persiapkan 1 biji bawang holland dihiris.
  4. Silahkan sobat siapkan 2 ulas bawang putih dihiris.
  5. Anda perlu 3 tangkai cili padi hijau (jika suka pedas).
  6. Anda perlu Sos ikan (optional).
  7. Anda butuh 1/2 kiub ayam.
  8. Selain itu juga tambahkan I/2 cawan air.
  9. Kamu siapin Minyak masak.

Ada menu ayam, daging dan sotong. Selain dari goreng tepung, sotong juga sesuai digoreng kunyit. Mudah dan menjimatkan masa, ianya boleh dimakan dengan nasi goreng atau nasi putih. Mari sini cuba pula masakan sotong goreng lada hitam.

Step by step cara membuat Sotong goreng kunyit berkuah

  1. Perap sotong terlebih dahulu bersama garam dan kunyit beberapa minit. Kemudian masukkan kedalam kuali bersama kentang. Api dapur sederhana sahaja..
  2. Tunggu sebentar air sotong kering sedikit dan masukkan bahan-bahan hirisan bersama cili padi tadi.
  3. Setelah bahan-bahan hirisan tadi nampak layu, percikkan sedikit sos ikan ke dalam masakkan dan kacau sebentar. Ini adalah optional..
  4. Masukkan air dan kiub ayam. Tunggu sehingga mendidih dan hidangkan bersama nasi panas dan telur dadar. Selamat mencuba!.

Ianya berkuah boleh dimakan dengan nasi putih panas. Goreng garam kunyit atau masak air ala ala ikan singgang. Asal boleh makan untuk dialas perut jer. Sebab lepas makan tengahari dan solat zohor, biasanya parent saya akan Saya sediakan sotong ini bersama dengan Masak Kicap Ikan Bawal Emas di SINI. Selepas masak, saya terus naik bilik dan tidur.

Begitulah pembahasan Sotong goreng kunyit berkuah terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport kita dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Sotong goreng kunyit berkuahartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label