Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Rabu, 12 Agustus 2020

Resep Ayam masak kurma cara mil saya

Ayam masak kurma cara mil saya ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan ide. Selanjutnya adalah gambar tentang Ayam masak kurma cara mil saya yang dapat kamu jadikan contoh. Kalini kak Yun share resepi Ayam Masak Kurma cara kak Yun yang paling senang,. Check it out apa bahan yang diperlukan di bawah :) BAHAN-BAHAN. Ketam Pedas Cili Api Cara Saya Mudah Dan Sedap.

Ayam masak kurma cara mil saya Aween pernah minta suruh tukar menu bila Tapi memang mengejutkan kerana masakan lauk kurma hari ini habis licin dengan sekali makan sahaja. Kemudian tumis bawang besar + bawang putih yang dikisar, bunga lawang dan halia sehingga naik bau. Resepi masakan ayam masak kurma ini juga sesuai untuk dihidangkan ketika berbuka mahupun bersahur. kamu mampu membuat Ayam masak kurma cara mil saya manfaatkan 14 bahan 4 langkah. Berikut langkah-langkah untuk memasaknya.

Bahan dan bumbu untuk memasak Ayam masak kurma cara mil saya

  1. Anda butuh 1 tangkai serai (diketuk).
  2. Anda perlu Ayam yang dah dipotong dan dibasuh.
  3. Kamu butuh 4 sekawan (bunga cengkih, bunga lawang, buah pelaga, kayu manis).
  4. Kamu siapin Diblend.
  5. Kamu siapin 1 bijik bawang besar.
  6. Siapkan juga 4 ulas bawang putih.
  7. Sediakan juga 1 inc Halia.
  8. Silahkan kamu persiapkan Hiasan akhir.
  9. Kamu perlu Daun ketumbar.
  10. Silahkan sobat persiapkan Cili merah.
  11. Anda membutuhkan 4 Tomato dibelah.
  12. Sediakan juga 1 kotak Santan Kara.
  13. Anda perlu 2 biji Kentang dibelah dadu.
  14. Persiapkan 3 sb Serbuk Kurma (dibancuh sedikit).

So hari ni masak kurma ayam la. Resepi ni saya belajar dengan mak mentua. So senang la nak buat sebab sememangnya tak ade santan pun kat rumah saya. Sebelum tu boleh layan dulu video kat bawah ni supaya lebih senang nak tahu cara masak ayam kurma ni. saya suka masak ayam kurma ni sebab bahan-bahanya senang nak cari dan proses membuatnya pun tak rumit atau merenyahkan. sama hal dengan resepi ayam masak halia yang saya tulis beberapa minggu yang lalu. menurut saya hidangan ini sangat mudah dan sedap.

Step by step cara memasak Ayam masak kurma cara mil saya

  1. Tumiskan 4 sekawan dahulu sampai naik bau masukkan bahan diblend tadi dah naik bau masukkan serai. Masukkan serbuk kurma yang dah dibancuh.
  2. Masukkan Ayam kacau sampai keluar air ayam. Masukan 3 cawan Air dan Kentang.
  3. Reneh seketika dan masukkan 1 kotak santan KARA.
  4. Kacau dan mengelegak baru masukkan tomato dan lain. Dah siap.

Che Nom nak kongsikan resepi Ayam Masak Kurma. Sama seperti kari, hidangan ni sangat terkenal di kalangan masyarakat Melayu, juga dipercayai hasil dari pengaruh masakan India Cuma cara orang Melayu masak lain sikit lah. Ianya sangat berempah, tetapi warnanya agak pudar kerana tidak. Hari ni che mat masak kurma ayam. Plan asal nak bikin kari, tapi menu bertukar tanpa dirancang bila Bak nak makan kurma ayam.

Begitulah pembahasan Ayam masak kurma cara mil saya terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport kami dengan cara share postingan artikel situs ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Ayam masak kurma cara mil sayaartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label