Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Senin, 02 November 2020

Resep Kurma ayam bujang

Kurma ayam bujang ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Next merupakan gambar berkaitan dengan Kurma ayam bujang yang bisa kalian jadikan ide. Kali ini Fendi akan menunjukkan cara untuk memasak Kurma Ayam! Ayam kurma dikenal sebagai masakan dari Minang yang menyerupai gulai. Ternyata, masakan ini merupakan hasil perpaduan dari Arab, India, dan Minang.

Kurma ayam bujang Hari ni che mat masak kurma ayam. Plan asal nak bikin kari, tapi menu bertukar tanpa dirancang bila Bak nak makan kurma ayam. Baik lah kita dahulukan selera big boss. kamu dapat membuat Kurma ayam bujang menggunakan 19 bahan 6 langkah. Berikut langkah-langkah untuk membuatnya.

Bahan-bahan untuk memasak Kurma ayam bujang

  1. Kamu butuh Kisar.
  2. Persiapkan 1/2 biji bawang merah.
  3. Kamu siapin 3 biji bawang putih.
  4. Sediakan 1 cm halia.
  5. Siapkan juga 5 biji cili api.
  6. Silahkan kamu persiapkan Kuah.
  7. Selain itu juga tambahkan 1 btg serai dititik.
  8. Selain itu juga tambahkan Rempah 3 sekawan.
  9. Anda perlu 2 sudu besar serbuk kurma.
  10. Kamu perlu 1 1/2 cawan air.
  11. Sediakan juga 6 ketul ayam.
  12. Anda membutuhkan 2 biji kentang.
  13. Kamu siapin 1/2 biji lobak merah.
  14. Anda Memerlukan 150 ml santan.
  15. Siapkan juga 1 biji bawang holland (potong 4).
  16. Anda Memerlukan 1 biji tomato (potong 4).
  17. Anda Memerlukan 1 biji cili merah besar.
  18. Silahkan kamu persiapkan Garam.
  19. Anda perlu 2 tangkai daun kari.

SABUNG AYAM ONLINE - Cara Membuat Ayam Aduan Menjadi Haus Darah. Ayam laga yang bagus harus memiliki mental dan juga tubuh yang berbobot dan ideal serta akan lebih baik jika ayam selalu. Ayam bangkok birma punya ciri yang berbeda dengan ayam jenis lainnya. Ayam ini sangat bagus untuk dijadikan tipe aduan.

Langkah cara memasak Kurma ayam bujang

  1. Tumis bahan kisar, rempah 3 sekawan, dan serai sehingga naik bau. (Serai itk naik bau, xpyh pon xpe).
  2. Masukkan rempah kurma dan daun kari dan tumis sehingga naik minyak (naik minyak bermaksud, bila minyak tu dah timbul kat atas bila tumis; mcm dlm gambar).
  3. Masukkan air, ayam, kentang, lobak merah. Masak smpai mendidih.
  4. Then masukkan santan, garam, gula dan perasa, tumis sampai pecah santan. (Guna api kecil baru pecah santan dengan cantik).
  5. Tips : pecah minyak banyak kali lagi sedap.
  6. Then dah cukup segalanya, masukkan bawang dan tomato. Tunggu dlm 3-5 minit. Tutup api dan hidang.

Ayam jenis ini bisa menjadi yang termahal jika sering meraih kemenangan. Selamat mencuba resepi ayam masak kurma yang mudah untuk disediakan. Kurma di Malaysia lazimnya dibuat dengan ayam atau kambing tumis dengan rampaian rempah kisar, kacang dan santan kelapa atau kelapa parut. Untuk hidangan resepi ayam masak kurma, anda boleh dapatkan serbuk rempah kurma yang siap sedia dijual di pasaraya. Cari sahaja rempah kurma ayam atau daging jenama Adabi atau Babas.

Begitulah pembahasan Kurma ayam bujang terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Kurma ayam bujangpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label