Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Sabtu, 07 November 2020

Resep Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah

Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di ponsel untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan contoh. Berikutnya merupakan gambar seputar Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah yang dapat kalian jadikan wawasan.

Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah anda sanggup membuat Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah memakai 12 bahan 4 langkah. Berikut cara anda untuk memasaknya.

Komposisi untuk memasak Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah

  1. Anda membutuhkan Ayam 7,8 ketul.
  2. Kamu perlu Cili api 17-25 biji (bergantung tahap pedas yang anda mahu).
  3. Silahkan kamu persiapkan Kunyit hidup setengah inci.
  4. Silahkan sobat persiapkan Serai sebatang dua. Bergantung pada saiz kalau besar letak satu.
  5. Anda butuh Kentang 2 biji.
  6. Silahkan kamu persiapkan Bawang merah 1 biji (tumbukkan kasar).
  7. Silahkan sobat persiapkan Bawang putih seulas(tumbukkan kasar).
  8. Siapkan juga 200 ml Santan.
  9. Anda perlu Air kosong plus minus 100 ke 150ml.
  10. Sobat juga memerlukan Garam 1 sudu atau bergantung masin macam mana anda mahu.
  11. Silahkan sobat persiapkan 1 sudu makan Gula.
  12. Sediakan juga Asam keping setengah keping.

Langkah cara memasak Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah

  1. Okay. Kisarkan cili api dan kunyit..
  2. Panaskan periuk. Api kecil ye dan masukkan bahan yang dikisar, bawang putih,bawang merah,serai. Tumiskan hingga bau naik..
  3. Selepas itu masukkan ayam, kentang,asam keping,air sedikit dan santan separuh kotak dulu. Dan biarkan seketika dalam kurang 5,8 minit. Api kecilkan ye..
  4. Dan selepas itu masukkan lah baki santan kotak,air,gula dan garam. Kacau sikit dan tunggu gulai menggelegak dalam 10 ke 15 minit macam itu. Rasa sikit kuah. Kalau suka dengan rasa itu. Sila hidangkan. Kalau anda rasa ada yang kurang. Tak sesuai dengan rasa yang anda mahu. Anda pergilah touch up lauk itu dengan gula,garam atau air..

Begitulah pembahasan Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudahartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label