Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Jumat, 20 November 2020

Resep Ayam goreng kunyit

Ayam goreng kunyit ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Seterusnya merupakan gambar seputar Ayam goreng kunyit yang bisa kalian jadikan inspirasi. Saya teringat untuk menyediakan nasi ayam goreng kunyit selepas terpandang dalam Instagram @khairulaming. Cepat cepat meminta Nana membeli bahagian dada ayam di Giant. "Teringin ayam goreng kunyit, tapi bila masak mesti tak jadi macam dekat kedai yang orang jual tu…". Bukan sahaja orang dewasa malah kanak-kanak juga menggemari masakan ayam goreng kunyit.

Ayam goreng kunyit Sajian ayam yang khas dengan warna kuning dan garing ini, memang memiliki citarasa yang enak dan begitu menggoda. Bahan-bahan ayam goreng kunyit untuk dua orang makan. Resepi ayam goreng kunyit yang simple dan sedap. kamu sanggup membuat Ayam goreng kunyit pakai 12 bahan 5 langkah. Berikut cara anda untuk membuatnya.

Bahan-bahan untuk memasak Ayam goreng kunyit

  1. Selain itu juga tambahkan 400 gm isi ayam.
  2. Anda membutuhkan 1/2 sb serbuk kunyit*.
  3. Kamu membutuhkan 1 sk serbuk kari*.
  4. Anda membutuhkan 1 sk tepung jagung*.
  5. Kamu membutuhkan Sedikit lada sulah*.
  6. Anda butuh Sedikit garam dan perasa*.
  7. Selain itu juga tambahkan Bawang holland.
  8. Anda Memerlukan Bunga kubis.
  9. Anda Memerlukan Kacang panjang.
  10. Kamu membutuhkan Lobak merah.
  11. Kamu siapin Cili merah.
  12. Sediakan Minyak untuk menggoreng.

Sesuai dihidangkan bersama sambal belacan, pasti lazat sekali. Kemaren.tahun baru seharian hujan.walau nggak deras banget sich.tapi awet hujannya. Liat stock laut di freezer kosong.mau tidak mau harus keluar dech belanja. Ayam goreng is an Indonesian and Malaysian dish consisting of chicken deep fried in oil.

Langkah cara membuat Ayam goreng kunyit

  1. Cara-cara: Cuci isi ayam dan potong dadu. Toskan. Guna ayam bertulang pun boleh, buat potongan kecil ye. Bahan yang bertanda * diatas, campurkan pada ayam dan digaul rata..
  2. Bahan sayur sayuran yang saya gunakan, cuci bersih dan potong mengikut gambar dibawah. Puan-puan juga boleh potong mengikut citarasa masing-masing😊..
  3. Panaskan minyak dan goreng ayam yang digaul tadi sehingg separa masak..
  4. Setelah ayam nampak kuning, masukkan sayur yang keras terlebih dahulu iaitu bunga kubis dan lobak merah. Bila sudah kelihatan lembut, masukkan kacang panjang dan bawang. Kacau sebentar dan masukkan pula cili merah. Tutup api dapur dan gaul kesemuanya..
  5. Angkat menggunakan tapis besi untuk menapis minyak yang berlebihan. Ayam goreng kunyit mamaell is done! Boleh dihidangkan bersama nasi putih dan sedap dimakan panas panas. Selamat mencuba!.

Ayam goreng kunyit adalah antara cara masakan ayam yang paling simple dan mudah tetapi sedap dimakan. Ia boleh dimakan terus dengan nasi putih ataupun dihidang menjadi nasi goreng ayam. Ayam Goreng Kunyit ini bila dah sejuk pun tetap rangup. Tetapi, tidak boleh dinafikan antara ayam goreng paling sedap di Malaysia adalah Ayam Goreng Kunyit. Ayam goreng yang di bumbu kuning juga tidak kalah lezat untuk hidangan di rumah.

Begitulah pembahasan Ayam goreng kunyit terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel situs ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman website ini dengan judul Ayam goreng kunyitpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label