Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Selasa, 01 September 2020

Panduan memasak Ayam masak lemak ciliapi

Ayam masak lemak ciliapi ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di HP untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan ide. Next adalah gambar berkaitan dengan Ayam masak lemak ciliapi yang dapat Anda jadikan wawasan. Nah saya bagi resepi masak lemak cili padi. MASAK LEMAK CILIAPI NANGKA DENGAN AYAM BY BONDA YAH & M. Bila dia bercerita cara bondanya memasak masak lemak cili padi ayam menyebabkan saya menelan nelan air liur.

Ayam masak lemak ciliapi Macam tak percaya bila nak masak tak masukkan bawang, tapi hasilnya memang masak lemak yang mantap, ayam tidak berbau hanyir dan pedas. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Menu yang senang dan sedap bagi saya. kamu sanggup memasak Ayam masak lemak ciliapi memanfaatkan 10 bahan 7 langkah. Berikut langkah-langkah untuk memasaknya.

Bahan-bahan untuk memasak Ayam masak lemak ciliapi

  1. Anda butuh 1/2 ekor ayam.
  2. Kamu siapin 15 tangkai cili api (merah + hijau).
  3. Persiapkan 1 inci kunyit hidup.
  4. Siapkan juga sedikit garam.
  5. Anda perlu 3 batang serai.
  6. Siapkan juga 1 keping asam keping.
  7. Siapkan juga 1 biji kentang (potong 6).
  8. Anda membutuhkan 1 mangkuk santan pekat.
  9. Silahkan sobat persiapkan 1 cawan air.
  10. Kamu siapin sedikit perasa (secukup rasa).

Sebenarnya ada banyak cara nak masak Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni. Boleh la tengok ye sebelum masak tu. Bahan resepi masak lomak cili api ayam kampung : Untuk masak lemak cili api udang pun boleh guna resepi ini ya. Kalau air nampak kering tambah air.

Step by step cara membuat Ayam masak lemak ciliapi

  1. Tumbuk @ blender cili bersama kunyit dan garam.
  2. Setelah cili halus, titik kan serai..
  3. Gaulkan ayam bersama cili dan serai ke dalam periuk. masak pada api yang kecil..
  4. Bila ayam hampir empuk, baru masukkan kentang. tambah kan sikit air.
  5. Setelah 5 minit, baru tuangkan santan pekat dan tunggu hingga mendidih. pastikan santan sentiasa di kacau supaya tidak berketul..
  6. Setelah santan mendidih, masukkan 1 cawan air dan asam keping. masukkan serbuk perasa dan tunggu hingga kentang lembut..
  7. Taraaaa.. sedia untuk di makan..

Tuk bagi ayam masak lemak cili api sedap,jangan buang kulit ayam semua. It is also called Ayam Masak Lemak Cili Api. Cili Api also refers to bird's eye chilli. Here is an image of the Royal Mosque of Seri Menanti (Masjid Diraja Tuanku Munawir), full of Moghul infuence, not quite Minangkabau! Located in the state's royal town of Seri.

Begitulah pembahasan Ayam masak lemak ciliapi terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Ayam masak lemak ciliapipostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label