Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Rabu, 26 Agustus 2020

Step by step membuat Nasi Ayam Madu Bakar

Nasi Ayam Madu Bakar ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di ponsel untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Next adalah gambar berkaitan dengan Nasi Ayam Madu Bakar yang bisa sobat jadikan contoh. Pergi Kg Sg Durian, ada dua buah tempat menjual juadah untuk berbuka puasa menarik perhatian kami. Kami suka sediakan ayam bakar madu bila nak dimakan dengan nasi kerabu atau pun nasi ayam. Kadang-kadang mahu kelainan kan daripada guna ayam bakar biasa.

Nasi Ayam Madu Bakar Langkah pertama cuci daging ayam yang sudah dipotong-potong dengan air mengalir kemudian lumuri dengan air jeruk nipis sampai semua bagian rata supaya aroma khas ayamnya hilang. Resep ayam bakar menjadi salah satu menu andalan hidangan dari resep masakan indonesia yang banyak di cari dan di nikmati oleh para pecinta kuliner, karena rasanya yang khas dan aromanya yang menggoda. Menjadikan resep ayam madu ini bisa dikatakaan resep yang paling unggul dibanding. kamu dapat memasak Nasi Ayam Madu Bakar memakai 30 bahan 8 langkah. Inilah step by step untuk membuatnya.

Bahan-bahan untuk memasak Nasi Ayam Madu Bakar

  1. Selain itu juga tambahkan Untuk Sup dan Rebusan Ayam:.
  2. Silahkan sobat persiapkan 1 inci Halia.
  3. Silahkan sobat persiapkan 1/2 biji Bawang Besar - hiris besar-besar.
  4. Silahkan kamu siapkan 2 ulas Bawang Putih - diketuk aje.
  5. Silahkan kamu persiapkan 1 kiub ayam (ctie guna jenama knorr).
  6. Kamu butuh 1/4 Ayam (utk makan 2 org).
  7. Silahkan kamu siapkan Perapan Ayam :.
  8. Selain itu juga tambahkan Ayam yang telah direbus.
  9. Kamu perlu 3 sudu besar Madu.
  10. Sediakan 2 Sudu besar Sos Perasa (nak guna Sos Tiram pun boleh, ikut korang).
  11. Anda membutuhkan 3 sudu besar Kicap (boleh juga guna kicap pekat).
  12. Kamu membutuhkan 1 sudu kecil Minyak Bijan.
  13. Anda membutuhkan Untuk Nasi Ayam :.
  14. Sediakan juga 2 cawan Beras (untuk 2 orang makan) - basuh beras bersih-bersih dan toskan.
  15. Kamu siapin Rahsia nasi ayam bertambah sedap. Lemak dan kulit ayam jangan korang buang. Basuh bersih-bersih, nak guna buat masak nasi.
  16. Sobat juga memerlukan Bahan tumbuk :.
  17. Kamu butuh 2 ulas Bawang Putih.
  18. Anda perlu 2 ulas Bawang Merah.
  19. Sediakan juga 1 inch Halia.
  20. Anda membutuhkan tumbuk semua bahan hingga lumat.
  21. Persiapkan Sos Cili Nasi Ayam :.
  22. Kamu siapin 3 biji Lada Merah Besar*.
  23. Anda butuh 2 ulas Bawang Putih*.
  24. Persiapkan 1 sudu besar Gula.
  25. Sediakan 100 ml Kuah Sup Ayam*.
  26. Anda Memerlukan 1/2 sudu besar jus limau.
  27. Kamu butuh 1 sudu besar Sos Cili.
  28. Silahkan sobat persiapkan Secubit Garam.
  29. Kamu butuh Sos Kicap :.
  30. Siapkan juga Lebihan perapan ayam tadi masak atas api. Tambah sedikit kicap & kuah sup, masak sehingga sos kicap pekat.

Ayam Bakar MaduAyam Bakar MaduAdalah makanan olahan yang berasal dari bahan utama berupa ayam yang dibakar dengan bumbu madu. Apalagi, aroma ayam bakar madu memiliki aroma yang khas dan lebih kuat dibandingkan ayam bakar lainnya sehingga menggugah selera makan yang ingin. Ayam bakar ini bisa dijadikan menu makan sarapan, makan siang bahkan makan malam. Resep Ayam Bakar - Ayam bakar adalah salah satu masakan favorit di Indonesia.

Intruksi cara membuat Nasi Ayam Madu Bakar

  1. Cara Buat Sup & Rebusan Ayam -Cara dia senang aje😆: • Letak air dalam periuk kira-kira 1 liter air. Lepas tu masukkan semua bahan rebusan tadi. Masukkan ayam dan rebus. Ayam xperlu rebus lama cukup sekadar didihan pertama sahaja. Angkat ayam & toskan. Sup dah masak tutup api. (Lihat gambar 1 hingga 6 - Proses Merebus dan buat Kuah Sup).
  2. Cara buat perapan ayam Campur semua bahan perapan ayam bagi semua sebati. • siti tak letak garam dekat ayam sebab kicap dengan sos perisa dah masin. Kalau nak letak pun boleh, letak sikit je. Ikut selera rasa masing-masing. • Lepas tu perap dalam 2 ke 3 jam. Perap 1 jam pun boleh. Tapi kalau lagi lama perap lagi sedap dan ayam bila dibakar bertambah lembut isinya. (Lihat gambar 7 dan 8 - siti perap ayam guna bahan yg ada kat umah je. Sos tiram baru habis stock jd kebetulan sos perisa ada..
  3. Untuk Nasi Ayam : 2 cawan Beras (untuk 2 orang makan) - basuh beras bersih-bersih dan toskan. Rahsia nasi ayam bertambah sedap. Lemak dan kulit ayam jangan korang buang. Basuh bersih-bersih, nak guna buat masak nasi. (Lihat Gambar 9 & 10).
  4. Cara buat Nasi Ayam : • Panaskan kuali. Letak 2 sudu besar marjerin, kemudian letak bahan tumbuk tadi. • Tumis sampai keperangan, kemudian masukkan lemak dan kulit ayam tadi. Tumis sampai lah lemak-lemak tu cair. • lepas tu masukkan beras yang dah cuci tadi. Kacau rata bagi beras masak seketika. Masa ni bau seharum semerbak..sampai orang sebelah rumah pun boleh tergoda dengan bau nya😆.
  5. Kemudian masukkan beras yg dah goreng tadi dalam Rice Cooker. Tambah 1 kiub ayam. Masukkan kuah sup dalam kuantiti 2 cawan setengah (air agak-agak la, sama macam masak nasi biasa juga. Kalau Kuah Sup tak cukup boleh je tambah air biasa) • ok bab nasi ayam dah selesai. Dah masak boleh la korang ngap😁 (Lihat gambar 17 dan 18) • lepas dah perap, bakar ayam dalam oven suhu 200°c selama 20 ke 25 minit atau hingga masak (Lebihan perapan ayam tadi jangan di buang. Sebab nak buat Sos kicap).
  6. Kalau tak nak bakar, nak goreng ayam tu pun boleh (tapi siti bakar aje, sihat sikit😊) • Ayam dah masak boleh la potong ikut cara korang. Ok bab ayam dah siap. (Lihat gambar 19 dan 20).
  7. Sos Kicap : Lebihan perapan ayam tadi masak atas api. Tambah sedikit kicap & kuah sup, masak sehingga sos kicap pekat. Tips : Nak bagi ayam nampak berkilat, sapukan sos kicap yang telah dimasak tadi ke atas ayam (barulah ayam nampak "shining like a diomond"😆) (Lihat gambar 21 dan 22).
  8. Cara buat sambal cili. Yang tanda (*) tu blend sampai hancur lumat ye. • kemudian korang masakkan cili yang dah blend tadi atas dapur. Masukkan sekali jus limau, gula, sos cili dan garam • masak cili sampai pekat. Kemudian angkat dah boleh hidang (Lihat gambar 23 dan 24) HIASAN : Tomato dengan timun Nasi Ayam Madu Bakar dah sedia di makan😊. SELAMAT. SENANG JE..TAK PAYAH SUSAH-SUSAH PENING KEPALA NAK PIKIR BAHAN..

Ayam bakar bumbu woku siap disajikan dengan nasi hangat, sambal, dan lalapan. Jika biasanya rasa manis dari ayam bakar muncul karena kecap, resep berikut ini memunculkan manis alami dari madu murni. Hidangan ayam bakar madu adalah sajian yang istimewa dan begitu special. Ingin tahu seperti apa resep membuat ayam bakar madu yang enak? Yuk, simak resep membuatnya dibawah ini.

Begitulah pembahasan Nasi Ayam Madu Bakar terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan situs ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Nasi Ayam Madu Bakarpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label