Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Sabtu, 08 Agustus 2020

Panduan membuat Ayam Panggang #phopbylinimohd #batch18

Ayam Panggang #phopbylinimohd #batch18 ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di gadget untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Berikutnya adalah gambar berkaitan dengan Ayam Panggang #phopbylinimohd #batch18 yang dapat Anda jadikan wawasan.

Ayam Panggang #phopbylinimohd #batch18 kamu bisa memasak Ayam Panggang #phopbylinimohd #batch18 menggunakan 21 bahan 5 langkah. Berikut step by step untuk memasaknya.

Komposisi untuk memasak Ayam Panggang #phopbylinimohd #batch18

  1. Anda membutuhkan 1 ekor ayam.
  2. Anda membutuhkan 1 labu bawang putih.
  3. Sediakan 2-3 inci halia.
  4. Selain itu juga tambahkan 1 biji bawang besar holland.
  5. Siapkan juga 5-6 biji kentang.
  6. Sediakan juga 1 biji lemon.
  7. Silahkan kamu siapkan 4 sudu besar kicap ABC.
  8. Sediakan juga 2 sudu besar marjerin.
  9. Sediakan juga 1/2 cawan minyak zaitun.
  10. Siapkan juga 4 sudu besar seafood sos /sos tiram.
  11. Siapkan juga 3 sudu besar madu (optional).
  12. Siapkan juga 2 sudu besar serbuk stok ayam.
  13. Anda perlu 2 sudu besar pati asam jawa.
  14. Sobat juga memerlukan 1 sudu besar mixed herbs.
  15. Anda butuh 1 sudu besar pasley.
  16. Kamu perlu 1 sudu besar oregano.
  17. Selain itu juga tambahkan 2 sudu besar serbuk lada hitam.
  18. Kamu perlu 5 sudu besar gula perang (untuk perap ayam selepas dicuci).
  19. Kamu butuh 1 sudu besar Pasti Sedap (optional).
  20. Sediakan juga 2 sudu besar sos bbq (optional).
  21. Kamu butuh 1 sudu kecil garam.

Step by step cara membuat Ayam Panggang #phopbylinimohd #batch18

  1. Cuci ayam sehingga bersih. Buang semua lemak semampu yang boleh. Perap ayam dalam dan luar ayam yang sudah kering dengan 5 sudu besar gula perang paling kurang 30 minit..
  2. Tumbuk semua bawang putih dan halia sehingga hancur. Satukan semua bahan bawang putih, halia, kicap ABC, marjerin, minyak zaitun, sos tiram, madu, stok ayam, asam jawa, mixed herbs, pasley, oregano, serbuk lada hitam, garam, serbuk pasti sedap dan sos bbq. Kacau sebati..
  3. Lumur rempah yang dicampur tadi pada ayam dan masukkan juga dalam perut ayam. Cuci kentang bersih tanpa buang kulit, potong 4. Rebus separuh masak. Angkat. Susun dalam tray, masukkan sedikit dalam perut ayam. Ikat peha dengan benang. Bawang besar yang di potong 6, letakkan bersama kentang. Potong lemon dan susun dalam tray..
  4. Perap minima1 jam. Lagi lama lagi sedap. Bakar dalam oven, letak 1 bekas air dalam tray untuk elak ayam tu kering. Guna oven api atas dan bawah 160 celcius untuk 1 jam pertama. Dalam 1/2 jam pertama, sapu sos perapan pada badan ayam untuk elak ayam kering. Selepas 1 jam, naikkan suhu 180 celcius selama 1/2 jam.
  5. Cucuk ayam dengan lidi untuk pastikan dalam masak atau tak. Jika keluar darah, teruskan bakar 1/2 jam lagi. Bila masak, boleh perah lemon pada ayam tersebut (optional) dan sedia untuk dimakan. Selamat mencuba😍.

Begitulah pembahasan Ayam Panggang #phopbylinimohd #batch18 terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Ayam Panggang #phopbylinimohd #batch18postingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label