Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Jumat, 24 Juli 2020

Panduan memasak Ayam Percik Kelantan

Ayam Percik Kelantan ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di HP untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Selanjutnya merupakan gambar seputar Ayam Percik Kelantan yang bisa kalian jadikan wawasan. Jika sukakan sedikit rasa pedas, sediakanlah ayam percik berwarna merah. Jika sukakan sedikit rasa pedas, sediakan lah. Ayam Percik Putih resipi original dari Kelantan.

Ayam Percik Kelantan Ayam percik putih Kelantan sememangnya berbeza daripada negeri lain kerana kuahnya berwarna putih dan menjadikannya sangat unik. Senang je nak buat Ayam Percik versi Kelantan ni! Boleh standby untuk menu berbuka puasa korang nanti. kamu sanggup memasak Ayam Percik Kelantan pakai 8 bahan 6 langkah. Berikut langkah-langkah untuk memasaknya.

Bahan-bahan untuk memasak Ayam Percik Kelantan

  1. Kamu siapin ayam.
  2. Sediakan juga santan.
  3. Selain itu juga tambahkan biji bawang holland.
  4. Persiapkan biji bawang merah.
  5. Kamu siapin bawang putih.
  6. Silahkan kamu persiapkan Serai.
  7. Kamu siapin Halia.
  8. Anda perlu Garam,gula dan perasa.

No more procrastinating after seeing Kelly's & Vivian's Ayam Percik! The gravy is so flavourful and super addicting! Great with a huge bowl of warm white rice. Saya masih ingat antara ayam percik yg sedap ialah ayam percik yg dijual Cik gu Asmat di pasar Ramadhan suatu ketika dulu.

Step by step cara membuat Ayam Percik Kelantan

  1. Sediakan semua bahan-bahan.
  2. Blender bawang holland, bawang merah, bawng putih, halia dan serai..
  3. Rebus ayam bersama sesudu bahan yang dikisar..
  4. Masak bahan kisar yang selebihnya bersama serai yang di titek, dan juga santan. masukkan gula, garam dan perasa. Masak sehingga pekat dn warna sedikit kekuningan..
  5. Grill @panggang ayam yang telah direbus tadi sehingga masak. Letakkan sedikit kuah percik yang telak masak tadi sebagai pelembap kepada ayam yang dipanggang..
  6. Angkat dan hidang ayam yang dipanggang bersama kuah percik di atas pinggan..

Cara masak ayam percik versi Kelantan. Ayam tadi dibakar dengan bara api sederhana, sebaik-baiknya menggunakan dapur arang untuk aroma yang lebih sedap. Ayam percik atau nama lainnya, ayam golek merupakan sejenis hidangan pantai timur Malaysia. Cara membuatnya ialah ayam akan dipanggang dengan menyelitupi kuah bersantan. Ini adalah cara dan resepi ayam percik kelantan paling sedap dan mudah untuk di buat, nak Cara Buat Ayam Percik Simple.

Begitulah pembahasan Ayam Percik Kelantan terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport kita dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Ayam Percik Kelantanpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label