Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Minggu, 26 Juli 2020

Panduan memasak Ayam Kampung Masak Kurma

Ayam Kampung Masak Kurma ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di ponsel untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Berikutnya adalah gambar tentang Ayam Kampung Masak Kurma yang bisa kalian jadikan ide.

Ayam Kampung Masak Kurma anda sanggup memasak Ayam Kampung Masak Kurma memanfaatkan 14 bahan 4 langkah. Inilah langkah-langkah untuk memasaknya.

Bahan dan bumbu untuk memasak Ayam Kampung Masak Kurma

  1. Kamu butuh 1 ekor ayam kampung.
  2. Kamu perlu 1 biji bawang besar potong 4.
  3. Siapkan juga 5 biji bawang merah.
  4. Anda perlu 4 ulas bawang putih.
  5. Kamu perlu 3 sekawan. Pelaga 2 biji, bunga lawang 2 biji, cengkih 4 biji.
  6. Anda butuh 1.6 liter Air.
  7. Anda membutuhkan 3 sudu besar gula(pereh).
  8. Sobat juga memerlukan 1 sudu makan garam(pereh).
  9. Anda Memerlukan 1 biji tomato. Belah 2@4.
  10. Anda butuh Sekeping 2 asam keping.
  11. Sobat juga memerlukan Sepeket rempah kurma.
  12. Anda Memerlukan 3/4 cawan santan pekat.
  13. Anda butuh Minyak utk menumis.
  14. Sobat juga memerlukan Halia 1'.

Langkah cara membuat Ayam Kampung Masak Kurma

  1. Tumis 3 sekawan tu dlu. Selepas itu masukkan bawang dan halia yg telah diblender. Tumis sampai garing. Jangan lupe masukkan sekali sepeket rempah kurma tu. Jangan trtukar dengan rempah sup plak. Baca leklok🤣.
  2. Sebelum tumis td mati kan air ayam Kampung ni dlu yer.. Klu ada periuk tekanan lagi bagus...sy pakai periuk tekanan atas dapur je. Boleh juga.. Masak air dengan ayam td sampai empuk. Proses ni lama.. Dekat sejam. Huhuhu..
  3. Dah garing bawang td.. Masukkan Kentang & lobak merah. Lupe nk snap time buh lobak td..
  4. Tunggu Kentang dan lobak merah empuk. Masukkan santan. Pahtu buh bawang besar yg belah 4 tu trus. Time ni leh buh asam keping. Tunggu menggelegak leh tutup. Boleh letak gula & garam. Dan tomato tadi. Siap utk dihidang. 😊.

Begitulah pembahasan Ayam Kampung Masak Kurma terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport kita dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Ayam Kampung Masak Kurmaartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label