Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Jumat, 11 Desember 2020

Tutorial membuat Ayam Percik Simple

Ayam Percik Simple ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di ponsel untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan ide. Next merupakan gambar mengenai Ayam Percik Simple yang dapat Anda jadikan ide. Hi welcome to Khairul Aming Food Channel. Here you can find the solution to never ending problem of. Cara cara untuk membuat ayam percik. selamat mencuba . jangan lupa like,share video ni dan subscribe channel ni.

Ayam Percik Simple Tapi, kadangkala malas betul nak keluar ke bazar Ramadhan. Apa kata cuba buat sendiri di rumah dengan resepi ayam percik. Resepi Ayam Percik berkuah merah Kelantan style. anda mampu membuat Ayam Percik Simple pakai 19 bahan 6 langkah. Berikut cara anda untuk membuatnya.

Bahan dan bumbu untuk memasak Ayam Percik Simple

  1. Sediakan juga Bahan Perap.
  2. Silahkan kamu siapkan 7 ketul ayam.
  3. Silahkan sobat persiapkan 5 ulas bawang putih.
  4. Sediakan juga 1 biji bawang besar.
  5. Selain itu juga tambahkan 1 inci halia.
  6. Kamu siapin 1 sudu kecil garam.
  7. Kamu perlu 2 sudu madu.
  8. Anda membutuhkan Bahan Kisar.
  9. Sediakan juga 2 batang serai.
  10. Silahkan sobat persiapkan 1 inci halia.
  11. Sediakan juga 1 inci lengkuas.
  12. Siapkan juga 15 tangkai cili kering (rendam air panas).
  13. Sediakan 1/2 cawan air.
  14. Silahkan sobat persiapkan Sedikit santan cair.
  15. Silahkan sobat siapkan Bahan Kuah.
  16. Silahkan kamu persiapkan 3 sudu gula.
  17. Persiapkan 1 sudu maggi cukup rasa.
  18. Persiapkan 1 butir asam keping.
  19. Silahkan sobat siapkan Santan pekat.

Celup ayam di dalam kuah percik dan panggang sehingga masak. Celupkan dengan kuah lagi sekali sebelum dihidang. Nak buat ayam percik ni memang kena banyak rempah. Ramai yang suka makan ayam percik.

Intruksi cara memasak Ayam Percik Simple

  1. Tumbuk kasar bahan perapan dan lumur pada ayam bersama garam dan madu. Perapkan selama 1 jam atau lebih..
  2. Sementara itu, sediakan kuah. Masukkan bahan kisar dan masak dalam periuk. Masukkan asam keping dan perasakan dengan gula dan maggi cukup rasa..
  3. Seterusnya, masukkan ayam yang diperap tadi ke dalam didihan kuah tadi. Biarkan ayam tu separuh masak..
  4. Bila ayam dah separuh masak, angkat dan perapkan lagi sekali dengan sedikit kuah..
  5. Lebihan kuah tadi, tambahkan sedikit santan pekat. Gaul sebati dan biarkan masak. Bila rasa semua dah okay boleh tutup api..
  6. Akhir sekali, ayam yang diperap tadi boleh dibakar dalam oven. Nak masak atas kuali pun boleh. Dah siap, kuah boleh dicurah atas ayam..

Jom try buat ayam percik macam kat pasar malam. Agak-agak ayam dah masak, asingkan dengan kuah percik tadi. Bila ayam dah masak, just tuang kuah percik tadi. Simple kan. "Yati's famous Ayam Percik is chicken slathered in the percik sauce consisting of lemongrass, coconut milk and tamarind before being chargrilled on a skewer and served with a healthy pouring of the same. Ayam Percik Kelantan memang punya reputasinya yang tersendiri kerana berbeza daripada negeri lain. rasa makanan ini pula sangat lazat dan menyelerakan. biasanya resepi ayam percik kelantan.

Begitulah pembahasan Ayam Percik Simple terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Ayam Percik Simplepostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label