Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Selasa, 22 Desember 2020

Tutorial memasak Nasi Ayam Madu

Nasi Ayam Madu ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di HP untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan contoh. Next adalah gambar mengenai Nasi Ayam Madu yang bisa Anda jadikan inspirasi. Nasi Ayam Madu HOMEMADE SEDAP & BERBALOI. xPERLU keluar rumah,kami hantar terus ke dpn pintu rmh. Nasi - Tumiskan butter, serbuk kunyit, bawang merah, bawang putih dan halia - Masukkan daun pandan dan air rebusan air ke dalam beras dan masakkan Ayam. Nasi Putih, Ayam Bakar Madu, Tempe/Tahu Goreng, Lalapan dan Sambal Bajak.

Nasi Ayam Madu Saus madu: campur semua bahan, aduk rata. Resepi nasi ayam madu, antara golongan nasi ayam yang paling top dan menjadi pilihan ramai, kalau di luar negara ianya digelar sebagai "honey roasted chicken" ataupun ayam panggang madu. Ade yg dah pening kepala nak fikirkan nak masak apalah untuk keluarga petang ni. anda bisa memasak Nasi Ayam Madu memakai 30 bahan 16 langkah. Berikut step by step untuk membuatnya.

Bahan-bahan untuk memasak Nasi Ayam Madu

  1. Anda perlu 6 ketul ayam.
  2. Siapkan juga 3 inchi halia.
  3. Persiapkan 1 labu bawang putih.
  4. Anda membutuhkan 4-5 biji bawang merah (untuk bawang goreng-optional).
  5. Anda perlu 1 bawang besar.
  6. Silahkan sobat siapkan 1 kiub ayam.
  7. Anda Memerlukan 3 biji ubi kentang.
  8. Sediakan 1 biji lobak merah.
  9. Silahkan kamu persiapkan 1 cekak daun bawang.
  10. Anda butuh 4 biji cili merah.
  11. Silahkan sobat persiapkan 12 biji cili padi.
  12. Anda perlu 5-8 sudu besar sos kicap soya.
  13. Silahkan sobat persiapkan 5-8 sudu besar sos kicap manis.
  14. Silahkan sobat siapkan Sedikit mentega atau marjerin.
  15. Silahkan sobat persiapkan 1 batang serai.
  16. Anda membutuhkan Sedikit buah pelaga.
  17. Silahkan kamu persiapkan Sedikit kulit kayu manis.
  18. Siapkan juga Sedikit bunga lawang.
  19. Kamu membutuhkan 1 helai daun pandan.
  20. Sediakan juga 1 sudu besar serbuk kunyit.
  21. Anda perlu 5 sudu besar cuka.
  22. Anda Memerlukan 1 sup bunjut.
  23. Selain itu juga tambahkan Madu.
  24. Silahkan sobat persiapkan Beras.
  25. Sediakan juga Garam secukup rasa.
  26. Silahkan kamu siapkan Gula secukup rasa.
  27. Sobat juga memerlukan Air.
  28. Anda butuh Limau nipis (optional).
  29. Persiapkan Daun sup.
  30. Silahkan sobat persiapkan Salad (hiasan).

Nasi ayam madu kebiasaannya dijadikan santapan untuk acara majlis mahupun kenduri. Hidangan ini disediakan dengan nasi putih yang ditumis dengan rempah khas. Ayam empuk bersalut madu yang enak berkilau. Masukkan nasi ke dalam periuk, tuangkan air, Stok Ayam Pekat MAGGI® dan minyak bijan.

Intruksi cara membuat Nasi Ayam Madu

  1. Sediakan bahan-bahan. Rebus potongan ubi kentang sehingga empuk dan angkat. Tumbuk halia dan bawang putih dan bahagikan kepada empat bahagian..
  2. Sediakan periuk beserta air. Masukkan daun bawang diikuti ayam dan 1 bahagian daripada tumbukan halia dan bawang putih. Masukkan ayam dan kiub ayam. Boleh nak masukkan tulang ayam seperti kaki ayam dan sebagainya..
  3. Untuk perapan ayam. Ambik 1 bahagian daripada tumbukan halia dan bawang putih. Masukkan kicap soya dan kicap manis. Kacau sehingga sebati..
  4. Perap ayam dengan hasil langkah 3. Goreng atau panggang ayam. Salut ayam dengan madu selepas masak. Siap untuk bahagian ayam..
  5. Untuk nasi. Panaskan kuali beserta marjerin atau mentega. Masukkan kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang diikuti dengan serai..
  6. Gaul beras yang sudah dicuci dengan hasil langkah 5. Masukkan air rebusan ayam. Jikalau tidak mencukupi, boleh tambah air..
  7. Masukkan daun pandan, serbuk kunyit, garam dan gula secukup rasa. Masak nasi macam biasa..
  8. Untuk sos cili. Masukkan cili merah, cili padi, 1 bahagian dari tumbukan halia dan cuka ke dalam mesin kisar..
  9. Masukkan garam dan gula secukup rasa dan air rebusan ayam. Kisar..
  10. Panaskan sos cili di atas kuali sehingga mendidih supaya sos cili bertahan lebih lama. Siap untuk bahagian sos cili..
  11. Untuk sos kicap. Panaskan lebihan perapan ayam. Masukkan kicap manis diikuti air rebusan ayam..
  12. Kacau sehingga sebati. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Panaskan sehingga mendidih. Siap untuk bahagian sos kicap..
  13. Untuk sup. Panaskan lebihan air rebusan ayam. Masukkan ubi kentang dan lobak merah. Kisar bawang besar dan masukkan..
  14. Tambah air. Masukkan sup bunjut. Tambah gula dan gara secukup rasa. Siap untuk sup..
  15. Hasilnya..
  16. Sediakan bahan hiasan tambahan seperti hirisan daun bawang,daun sup, salad, cili padi, limau nipis dan bawang goreng..

Hidangan ayam bakar madu adalah sajian yang istimewa dan begitu special. Betapa tidak, daging ayam yang gurih dan empuk berpadu dengan alaminya manis dari madu akan tentunya membuat. Nasi Ayam Madu, Nasi Ayam Goreng, Nasi Ayam Teriyaki, Nasi Ayam Lucu, Nasi Ayam Goreng Kremes, Ayam Bakar, Ayam Taliwang, Nasi Tumpeng Lengkap, Nasi Kotak Sayur Asem, Dll. SABUNG AYAM ONLINE - Cara Membuat Ayam Aduan Menjadi Haus Darah. Ayam laga yang bagus harus memiliki mental dan juga tubuh yang berbobot dan ideal serta akan lebih baik jika ayam selalu.

Begitulah pembahasan Nasi Ayam Madu terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman website ini dengan judul Nasi Ayam Madupostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label