Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Rabu, 23 Desember 2020

Tutorial memasak Ayam Masak Lemak Cili Api

Ayam Masak Lemak Cili Api ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di ponsel untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Seterusnya merupakan gambar tentang Ayam Masak Lemak Cili Api yang bisa sobat jadikan inspirasi. Ayam Masak Lemak Cili Padi dengan Tips dan Rahsianya. Bahan bahan Masukkan ayam dalam periuk dan nyalakan api perlahan. Kacau sehingga kulit ayam nampak kering sedikit.

Macam tak percaya bila nak masak tak masukkan bawang, tapi hasilnya memang masak lemak yang mantap, ayam tidak berbau hanyir dan pedas semuanya cukup rasa. Bahan resepi masak lomak cili api ayam kampung : Untuk masak lemak cili api udang pun boleh guna resepi ini ya. Kalau air nampak kering tambah air. kamu bisa membuat Ayam Masak Lemak Cili Api memakai 13 bahan 6 langkah. Berikut step by step untuk membuatnya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Ayam Masak Lemak Cili Api

  1. Sediakan Bahan tumis.
  2. Anda perlu 3 ulas bawang putih.
  3. Silahkan sobat persiapkan 1 biji bawang putih.
  4. Anda butuh 1 inci halia muda.
  5. Anda butuh 2 batang serai diketuk.
  6. Siapkan juga 3 sudu besar minyak masak.
  7. Selain itu juga tambahkan Bahan tambahan.
  8. Silahkan sobat siapkan 1 biji kentang (dadu).
  9. Silahkan kamu persiapkan 10 batang cili padi (tak perlu hiris/buang tangkai sahaja).
  10. Siapkan juga 1 sudu besar serbuk kunyit.
  11. Kamu membutuhkan air secukupnya sehingga hampir tenggelam ayam.
  12. Silahkan sobat siapkan Lastly.
  13. Sediakan juga 1 senduk santan kotak.

Tuk bagi ayam masak lemak cili api sedap,jangan buang kulit ayam semua. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Menu yang senang dan sedap bagi saya. Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni.

Langkah cara memasak Ayam Masak Lemak Cili Api

  1. Bahan tumis ditumis sehingga naik bau..
  2. Masukkan serbuk kunyit dan air..
  3. Masukkan ayam, kentang dan cili padi. Tambah juga garam dan gula secukupnya (agak2 ja tabur ikut naluri).
  4. Masak sehingga ayam masak sepenuhnya (tutup periuk dan didihkan)..
  5. Perlahankan api. Masukkan santan. Kacau tanpa henti supaya santan tidak pecah. Last but not least rasa dulu dah cukup rasa ke belum..
  6. Matikan api dan siap 🥰..

Boleh la tengok ye sebelum masak tu. It is also called Ayam Masak Lemak Cili Api. Cili Api also refers to bird's eye chilli. Here is an image of the Royal Mosque of Seri Menanti (Masjid Diraja Tuanku Munawir), full of Moghul infuence, not quite Minangkabau! Located in the state's royal town of Seri Menanti, the mosque is next to the Old Palace.

Begitulah pembahasan Ayam Masak Lemak Cili Api terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Ayam Masak Lemak Cili Apiartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label