Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Kamis, 03 Desember 2020

Resep Ayam Masak Ungkep Style Yani

Ayam Masak Ungkep Style Yani ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di HP untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Next adalah gambar berkaitan dengan Ayam Masak Ungkep Style Yani yang dapat Anda jadikan inspirasi. Ayam Masak Kicap Dan Kentang yang Sedap. Ayam Sweet & Sour Chinese Style. Cara Masak Ayam Ungkep Yang Sedap Style Jawa Johor-Kalau tanya mana-mana orang Jawa pun, confirm depa pakat bagitahu tak kisahlah ko masak ayam ungkep tu macam mana, gerenti sedap punya!haha.

Ayam Masak Ungkep Style Yani Ayam masak ungkep masakan orang Johor. Kalau teringin boleh try resepi ni. Sebab biasanya masakan ni di masak oleh Orang Jawa. anda bisa membuat Ayam Masak Ungkep Style Yani menggunakan 17 bahan 5 langkah. Berikut step by step untuk membuatnya.

Bahan dan bumbu untuk memasak Ayam Masak Ungkep Style Yani

  1. Sediakan Dada Ayam (dibersihkan & dipotong).
  2. Anda perlu 1 kotak santan.
  3. Anda Memerlukan 3 batang serai (diketuk).
  4. Silahkan sobat siapkan 3 ulas bawang putih (dikisar).
  5. Kamu butuh 1 biji bawang besar (dikisar).
  6. Silahkan sobat persiapkan 2 inci halia (dikisar).
  7. Sobat juga memerlukan 2 inci kunyit (dikisar).
  8. Persiapkan 1 sudu ketumbar (dikisar).
  9. Siapkan juga 1 sudu jintan manis (dikisar).
  10. Anda perlu 1 sudu jintan putih (dikisar).
  11. Kamu siapin 1 keping asam keping.
  12. Sediakan Sedikit air.
  13. Persiapkan Minyak untuk menumis.
  14. Anda membutuhkan 1/2 sudu garam (secukup rasa).
  15. Anda membutuhkan 1 sudu gula.
  16. Silahkan sobat persiapkan 15 biji cili padi dikisar (optional).
  17. Anda membutuhkan 3 biji kentang dipotong (optional).

Masak sehingga ayam empuk dan kuah kering sedkit. Rasa sedikit kuahnya samaada cukup rasa masam, manis, masin dan pedas. Nota: Menurut pemilik resepi, setahu beliau ungkep tidak menggunakan serbuk kari. Bukan apa kesian apabila mengingatkan anak anak makan nasi bungkus setiap hari.

Step by step cara membuat Ayam Masak Ungkep Style Yani

  1. Sediakan bahan-bahan yang perlu dikisar (bawang putih, bawang besar, halia, kunyit, ketumbar, jintan manis, jintan putih & cili padi) & kisarkan....
  2. Panaskan minyak & tumis bahan-bahan yang telah dikisar. Tambahkan serai yang telah diketuk. Tumiskan sehingga pecah minyak..
  3. Kemudian masukkan ayam dan kentang. Kacau rata seketika. Seterusnya masukkan santan & jika pekat tambahkan sedikit air. Boleh juga masukkan garam, gula & asam keping ketika ini. **Biasanya ayam masak Ungkep ni tidak diletakkan kentang, tapi sebab husben Yani suka kentang..jadi Yani letak kentang 😁**.
  4. Masakkan sehingga kuah tadi pekat. Jika suka kering, terus biarkan sehingga kering. Jika sukakan berkuah, boleh masak sampai kentang & ayam empuk..
  5. Siap! Boleh dimakan bersama nasi putih ketika panas. Memang sedap!😍.

Jadi memikirkan hari sabtu adalah hari yang paling sesuai untuk saya ke dapur, jadi saya meminta hubby ke kedai runcit membeli bahan bahan yang diperlukan. Lihat juga resipi untuk Ungkep Hati Lembu, Ayam Ungkep, Ayam masak ungkep my style ungkep ayam style jawa. Buat peminat masakan Jawa, anda pasti akan in love dengan resipi ayam masak ungkep ni. Rasanya sedap dan kalau makan pasti tak cukup sepinggan nasi. Untuk anda yang teringin untuk mencuba, anda boleh gunakan resipi ini sebagai panduan.

Begitulah pembahasan Ayam Masak Ungkep Style Yani terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport kami dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman website ini dengan judul Ayam Masak Ungkep Style Yanipostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label