Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Selasa, 08 Desember 2020

Resep Ayam masak merah mak munah

Ayam masak merah mak munah ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di HP untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Selanjutnya adalah gambar mengenai Ayam masak merah mak munah yang bisa kalian jadikan inspirasi. Resepi Ayam Masak Merah yang ini diambil dari blog Ana Suzana yang dipelajari dari ayahnya yang merupakan seorang tukang masak bagi majlis kenduri kawin yang tersohor di kampung beliau. Dah lama resepi ini disalin, cuma belum ada kesempatan dan masa yang sesuai untuk dicuba sendiri sehingga lah hari ini. Saya share resepi ayam Masak Merah yang biasa saya buat.

Ayam masak merah mak munah Ini cara saya dengan gabungan resepi mak saya. Resepi Ayam Masak Merah ala Kenduri yang sangat sedap dan anda harus mencubanya. Lihat juga resipi untuk Ayam masak merah mak munah, Hawaiian Chicken Mini PIZZA#Munah Masak ayam masak merah tomato puri telur masin rendang ayam minang masak pucuk paku udang bertumis santan jemput pisang blueberry sambal belacan power kerang goreng bercili masak lemak labu sayur manis nasi goreng daging daging berantu. super moist eggless chocolate cake masak lemak berkari nenas pengat pisang abu bersagu rendang terlagi lagi. kamu sanggup memasak Ayam masak merah mak munah memakai 23 bahan 3 langkah. Berikut cara anda untuk memasaknya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Ayam masak merah mak munah

  1. Kamu perlu Kisar dengan cuckoo max blender.
  2. Persiapkan 5 biji bawang merah kecil.
  3. Sobat juga memerlukan 5 biji bawang putih.
  4. Silahkan sobat persiapkan 1 inci halia.
  5. Anda membutuhkan 1 inci lengkuas.
  6. Anda membutuhkan Kuah.
  7. Siapkan juga 1 batang serai diketuk hujung.
  8. Kamu butuh 1 set rempah 3 serangkai.
  9. Silahkan sobat persiapkan 1 senduk cili boh (cili kering yg diblend dgn cuckoo max blender).
  10. Kamu perlu 1 biji tomato di blend dgn cuckoo max blender.
  11. Siapkan juga 3 sudu sos cili.
  12. Kamu membutuhkan 1 biji tomato di potong 4.
  13. Persiapkan 1 biji bawang holand dipotong bulat.
  14. Kamu membutuhkan Minyak.
  15. Silahkan sobat siapkan 1/2 sudu Garam.
  16. Silahkan kamu persiapkan 1 sudu Secekup rasa.
  17. Selain itu juga tambahkan 1 sudu gula merah.
  18. Sediakan juga 1/4 cawan air cuckoo.
  19. Kamu membutuhkan Isi.
  20. Anda Memerlukan 1/2 kg Ayam.
  21. Kamu siapin Kunyit.
  22. Anda Memerlukan Garam.
  23. Selain itu juga tambahkan Minyak masak.

Tapi kalau sebut ayam masak merah, bahan utama selain ayam, dah tentu tomato puree. Ayam masak merah popular di serata Malaysia termasuk Singapura. Sedap dimakan dengan apa jua jenis nasi, dengan nasi ayam pun sedap. Ada juga mat nampak orang masak gunakan daging batang pinang.

Step by step cara memasak Ayam masak merah mak munah

  1. Gaul ayam yg dipotong dgn kunyit & garam. Goreng minyak penuh. Separuh masak..
  2. Tumis bahan kisar sehingga sedikit kekuningan,masukkan cili boh,serai,rempah sehingga sedikit kering. Kemudian masukan tomato blend gaul rata. Masukkan sos cili, air, garam,gula merah & secukup rasa..
  3. Last,masukkan ayam goreng, bawang holland & tomato potong,gaul rata. Hidangkan..

Kerisik untuk ayam masak merah tak sama dengan kerisik masak rendang. Kerisik Ayam Masak Merah mak saya tak hangus atau berwarna gelap. Jangan suka-suka nak pakai api besar sebab nak cepat masak. Hari ni saya nak kongsikan Resepi Ayam Masak Merah Madu, yang digandingkan dengan Nasi Hujan Panas dan Gulai Daging Bawang Goreng. Mood sangat malas nk menaip sebab mata mengantuk hihiii.

Begitulah pembahasan Ayam masak merah mak munah terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Ayam masak merah mak munahpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label