Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Senin, 21 Desember 2020

Resep Ayam Masak Kicap Berempah

Ayam Masak Kicap Berempah ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di HP untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan contoh. Next adalah gambar tentang Ayam Masak Kicap Berempah yang dapat Anda jadikan wawasan. Resepi AYAM MASAK KICAP BEREMPAH ini memang sedap dimakan bersama nasi putih ketupat dll. Diharap Video toturial AYAM MASAK KICAP BEREMPAH ini dapat memberi. Ayam masak kicap berempah ini terbang dari negeri Johor tau.

Ayam Masak Kicap Berempah Kali ni saya mahu mencuba resepi ayam kicap yang lain sedikit. So memang patut anda cuba resepi ayam kicap berempah yang simple ni. Saya sendiri selalu memilih Ayam Masak Kicap Berempah ini kerana ianya berbeza dengan resepi Ayam Masak Kicap yang biasa. kamu dapat membuat Ayam Masak Kicap Berempah manfaatkan 19 bahan 5 langkah. Berikut langkah-langkah untuk membuatnya.

Bahan dan bumbu untuk memasak Ayam Masak Kicap Berempah

  1. Kamu butuh Part A.
  2. Anda Memerlukan 700 g isi ayam.
  3. Anda butuh 2 tsp serbuk kunyit.
  4. Anda perlu 3 bawang putih.
  5. Silahkan sobat siapkan 1 tsp garam.
  6. Anda membutuhkan 1/2 tsp ajinamoto.
  7. Silahkan sobat persiapkan Part B.
  8. Silahkan sobat siapkan 4 bawang besar (medium size).
  9. Silahkan sobat siapkan 10 bawang putih.
  10. Sediakan juga Halia.
  11. Sediakan Cili kering (ikut kepedasan sendiri).
  12. Siapkan juga C Part.
  13. Sediakan juga 3 biji kentang (di goreng).
  14. Silahkan kamu persiapkan 4 biji telur (di rebus).
  15. Siapkan juga 1 tbsp rempah kari ayam.
  16. Anda perlu Kicap manis, garam, 2 cub stok ayam, ajinamoto.
  17. Anda membutuhkan Gula (optional).
  18. Silahkan sobat persiapkan 2 kayu manis, bunga cengkih.
  19. Anda butuh 2 cawan air.

Rasanya boleh cuba tak resepi Ayam Masak Kicap Berempah Mamak ni? Apakata mencubanya untuk dihidangkan sebagai menu sedap di bulan Ramadhan. Tapi untuk resepi masak kicap berempah stail mertua nanti Dya buat okay? Takpun yang duk berdua je dengan suami kat rumah bolehla cuba resepi ringkas ayam masak kicap nih.

Step by step cara memasak Ayam Masak Kicap Berempah

  1. Potong ayam jadi dadu & gaul rata ingredients di Part A. Lepas tuh goreng..
  2. Rebus cili kering & blender. Lepas tuh goreng..
  3. Blender part b (exclude cili kering). Lepas tuh campur dgn paste cili yg da goreng. Goreng hingga garing. Tambah minyak jika perlu. Bila rempah da garing, letak kayu manis & bunga cengkih..
  4. Letak rempah kari, garam, ajinamoto, stock ayam, Kicap manis & 2 cawan air. Bole tambah air kalau terlalu pekat..
  5. Letak ayam & kentang yg sudah digoreng. Gaul hingga rata.. Bila dah mendidih, letak telor rebus..

Bahan-bahan yang digunakan pun ringkas je. Cara masak macam masak kari , tapi tambah sedap bila ditambah kicap Selain daging boleh juga diganti ayam, ikan atau sotong. Apa pun masa menumis, pastikan ia betul-betul pecah minyak dengan aroma wangi rempah kari tuh. Jom semak resipi perkongsian dari June Ahmad… Resepi ayam masak kicap berempah - cepat dan simple. Sempena bulan puasa ni, Iday akan cuba update entry resepi masakan yang Iday masak untuk berbuka puasa.

Begitulah pembahasan Ayam Masak Kicap Berempah terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Ayam Masak Kicap Berempahartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label