Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Minggu, 08 November 2020

Resep Ayam Masak Lemak Cili Api dengan Belimbing Buluh (Rice Cooker)

Ayam Masak Lemak Cili Api dengan Belimbing Buluh (Rice Cooker) ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di ponsel untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Selanjutnya adalah gambar mengenai Ayam Masak Lemak Cili Api dengan Belimbing Buluh (Rice Cooker) yang bisa kamu jadikan wawasan.

Ayam Masak Lemak Cili Api dengan Belimbing Buluh (Rice Cooker) kamu dapat memasak Ayam Masak Lemak Cili Api dengan Belimbing Buluh (Rice Cooker) pakai 12 bahan 7 langkah. Berikut cara anda untuk membuatnya.

Bahan-bahan untuk memasak Ayam Masak Lemak Cili Api dengan Belimbing Buluh (Rice Cooker)

  1. Sediakan juga 1 ekor ayam (dibersihkan & dipotong kecil).
  2. Silahkan kamu persiapkan 2 biji bawang merah (dikisar).
  3. Anda Memerlukan 3 ulas bawang putih (dikisar).
  4. Anda Memerlukan 1 inci halia (dikisar).
  5. Anda butuh 1 inci kunyit hidup (dikisar).
  6. Sobat juga memerlukan 2 batang serai (diketuk).
  7. Silahkan kamu persiapkan 1 helai daun kunyit.
  8. Silahkan sobat persiapkan 1 kotak kecil santan.
  9. Persiapkan 13 biji cili api (dibuang tangkai & dikisar).
  10. Persiapkan 500 ml air.
  11. Silahkan sobat persiapkan 15 biji belimbing buluh (dibersihkan).
  12. Anda Memerlukan 1 sudu garam.

Intruksi cara memasak Ayam Masak Lemak Cili Api dengan Belimbing Buluh (Rice Cooker)

  1. Hidupkan suis periuk nasi & tutupkan dengan penutupnya..
  2. Sediakan bahan-bahan untuk dikisar (bawang merah, bawang putih, cili, kunyit hidup, halia). Serai cukup sekadar diketuk. Manakala untuk daun kunyit, koyakan & buang batang keras di tengah daun..
  3. Setelah bahan-bahan siap dikisar, tuang ke dalam periuk nasi yang sudah dipanaskan tadi. Masukkan juga serai & daun kunyit. Kacau seketika..
  4. Masukkan ayam, santan & garam. Gaul rata..
  5. Masukkan 500ml air (ikut kesesuaian nak kuah pekat mana). Kacau seketika & tutup periuk nasi dengan periuknya..
  6. Masukkan belimbing buluh yang telah dibersihkan ke dalam periuk nasi. Kacau seketika & tutup kembali periuk nasi dengan penutupnya. (Bila menggunakan belimbing buluh, tidak perlu lagi masukkan asam keping atau air asam jawa sebab belimbing buluh juga menghasilkan rasa masam)..
  7. Bila kuah telah mendidih, kacau lagi seketika & boleh tutupkan suis periuk nasi. Sudah siap😊👍. Selamat mencuba. (Tips: tidak boleh dibiarkan suis sentiasa buka kerana lama-lama kuah akan kering & pekat)..

Begitulah pembahasan Ayam Masak Lemak Cili Api dengan Belimbing Buluh (Rice Cooker) terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan situs ini bermanfaat suport kami dengan cara share postingan artikel situs ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Ayam Masak Lemak Cili Api dengan Belimbing Buluh (Rice Cooker)konten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label