Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Jumat, 13 November 2020

Resep Ayam Masak Kicap

Ayam Masak Kicap ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di gadget untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan contoh. Berikutnya adalah gambar mengenai Ayam Masak Kicap yang dapat kamu jadikan wawasan.

Ayam Masak Kicap kamu mampu membuat Ayam Masak Kicap manfaatkan 10 bahan 3 langkah. Berikut step by step untuk memasaknya.

Komposisi untuk memasak Ayam Masak Kicap

  1. Sediakan 1 ekor ayam (dipotong 14, dibersihkan).
  2. Anda butuh 2 sudu kecil serbuk kunyit.
  3. Sediakan 1-2 sudu kecil garam pink himalaya.
  4. Kamu siapin 1 labu bawang besar - dihiris.
  5. Sediakan 2 ulas bawang putih - dihiris.
  6. Anda perlu 1/2 inci halia - dimayang.
  7. Siapkan juga 1 batang lada merah - dihiris.
  8. Sediakan 1/3 cawan kicap manis.
  9. Sediakan 1 sudu asam jawa yang dibancuh ke dalam 1 setengah cawan air bertapis.
  10. Anda perlu Minyak masak untuk menggoreng.

Step by step cara membuat Ayam Masak Kicap

  1. [Gorengkan Ayam] Lumurkan serbuk kunyit dan garam pada ayam. Perapkan kira-kira 5-10 minit, dan gorengkan di dalam minyak yang cukup panas. Gorengkan sehingga kuning keemasan tanpa perlu garing. Toskan dan ke tepikan..
  2. [Membuat kuah kicap] Kurangkan minyak dari kuali sehingga tinggal kira-kira 10 sudu. Tumiskan bawang besar, bawang putih, halia dan lada merah sehingga harum..
  3. Masukkan kicap dan kemudian air bancuhan asam jawa. Biarkan mendidih, dan perasakan dengan garam jika perlu. Akhir sekali, masukkan ayam yang sudah digoreng ke dalam kuah kicap. Biarkan mendidih sebentar kira-kira 30 saat. Siap!.

Begitulah pembahasan Ayam Masak Kicap terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Ayam Masak Kicapkonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label