Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Minggu, 29 November 2020

Panduan memasak Ayam masak lemak cili padi

Ayam masak lemak cili padi ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di HP untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Seterusnya merupakan gambar tentang Ayam masak lemak cili padi yang dapat kamu jadikan wawasan. Sekali sekala kena layan masakan melayu jugak. Nah saya bagi resepi masak lemak cili padi. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi.

Ayam masak lemak cili padi Boleh la tengok ye sebelum masak tu. Lepas tengok tu jangan lupa subscribe ok… Ayam Masak Lemak Cili Padi or Chicken in Coconut Cream with Birds Eye Chili in English, is a spicy rich yellow coconut gravy that is cooked with chilli padi. While this recipe uses chicken, it can be substituted with prawns, flower crabs or fishead. anda sanggup membuat Ayam masak lemak cili padi memanfaatkan 9 bahan 5 langkah. Berikut step by step untuk membuatnya.

Komposisi untuk memasak Ayam masak lemak cili padi

  1. Kamu perlu Ayam di perap garam kunyit.
  2. Kamu butuh Cili padi.
  3. Sobat juga memerlukan Kunyit hidup @ serbuk.
  4. Kamu butuh Halia.
  5. Anda Memerlukan Bawang merah bawang putih.
  6. Kamu siapin Ditumbuk.
  7. Sobat juga memerlukan keping Asam.
  8. Silahkan kamu siapkan Serai.
  9. Sediakan juga Daun kunyit dihiris.

Cili kering dikatakan akan menyebabkan lemak cili padi lebih berlemak. Kata Syed lagi, kalau guna ayam tua lagi sedap. Haa jangan pulak ada yang nak komen, masak lemak cili padi nogori, tak guna bawang. Itu pun saya tahu tapi tekak masing masing kan, kalau nak letak sebiji dua bawang.

Langkah cara membuat Ayam masak lemak cili padi

  1. Masak bahan kisar dan ayam. Biarkan ayam sedikit kecut..
  2. Masukkan santan. Masak dengan api perlahan.
  3. Masukkan asam keping dan serai. Masukkan daun kunyit jika ada..
  4. Masukkan garam. Masak hingga mendidih..
  5. Siap.

Cili padi (cili api) = bird's eye chilli (because they are tiny, not quite like rice grains, but small). Ayam Masak Lemak = chicken cooked in coconut curry. It is also called Ayam Masak Lemak Cili Api. Cili Api also refers to bird's eye chilli. Here is an image of the Royal Mosque of Seri Menanti (Masjid Diraja. bahan utamanya ialah cili padi, kunyit, dan juga serai. tapi gunakan kunyit hidup dan jangan lupa untuk bawa daun-daun kunyit hidup juga sehelai atau dua helai cukuplah tapi, resepi yang akan saya share ini mengikut cita rasa saya sendiri. jom kita layan resepi ayam masak lemak cili padi dibawah.

Begitulah pembahasan Ayam masak lemak cili padi terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Ayam masak lemak cili padipostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label