Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Selasa, 27 Oktober 2020

Resep Kuih Jongkong Bunga Telang

Kuih Jongkong Bunga Telang ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di ponsel untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Selanjutnya merupakan gambar seputar Kuih Jongkong Bunga Telang yang dapat sobat jadikan wawasan.

Kuih Jongkong Bunga Telang kamu dapat membuat Kuih Jongkong Bunga Telang pakai 17 bahan 6 langkah. Inilah cara anda untuk membuatnya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Kuih Jongkong Bunga Telang

  1. Sediakan juga adunan tepung beras.
  2. Anda membutuhkan 125 gram Tepung Beras.
  3. Silahkan sobat persiapkan 20 gram Tepung Ubi.
  4. Anda butuh 50 gram Gula Kasar.
  5. Kamu perlu 200 ml Santan Ayam Brand (kotak kecil).
  6. Kamu butuh 500 gram Air.
  7. Kamu butuh 1/2 sudu kecil Garam.
  8. Sediakan juga LAIN-LAIN BAHAN.
  9. Selain itu juga tambahkan 3 sudu besar air rendaman/rebusan Bunga Telang.
  10. Sediakan juga 100 gram Gula Apong/Gula Anau/Gula Kabung/Gula Melaka/Gula Merah.
  11. Sediakan Daun Pisang secukupnya.
  12. Persiapkan adunan kuah santan.
  13. Sediakan 200 ml Santan Ayam Brand (kotak kecil).
  14. Sediakan 200 ml Air.
  15. Sobat juga memerlukan 3 sudu besar Tepung Gandum.
  16. Kamu membutuhkan 1/2 sudu kecil Garam.
  17. Anda perlu 1 sudu besar Gula Kasar (pilihan jika suka).

Step by step cara memasak Kuih Jongkong Bunga Telang

  1. Potong daun pisang 14cm x 24cm atau ikut ukuran yang anda suka.Panaskan air di dalam kuali/periuk dan letak sedikit minyak masak.Masukkan daun pisang tadi selama 2-3 minit sehingga daun lembut.Angkat dan toskan dan lap daun dengan kain bersih.Tujuan kita rendam di dalam air panas supaya daun mudah dibalut dan tidak mudah koyak..
  2. Masukkan kesemua adunan tepung beras dan kacau sebati dengan whisk.Masak diatas api sederhana besar dan sentiasa kacau masak sehingga adunan pekat. Matikan api dan ambil ⅓ adunan dan campurkan 3 sudu besar air Bunga Telang dan kacau sebati.Barkan adunan suam sedikit..
  3. Untuk kuah santan satukan semua bahan dan masak diatas api sentiasa kacau dan masak sehingga kuah santan pekat.Ketepikan dan biarkan sejuk..
  4. Sediakan daun pisang dan letakkan 1 sudu kecil gula merah/gula Melaka/gula apong.Letakkan adunan tepung beras putih dan tindan kan dengan tepung beras Bunga Telang.Balutkan seperti balutan tapai.Buat kesemua nya sehingga habis..
  5. Panaskan air kukusan sehingga mendidih dan kukus kuih selama 20-30 minit..
  6. Sejukkan baru dihidangkan bersama kuah santan tadi..

Begitulah pembahasan Kuih Jongkong Bunga Telang terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan situs ini bermanfaat suport kami dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Kuih Jongkong Bunga Telangpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label