Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Kamis, 08 Oktober 2020

Resep Ayam Percik Kelantan

Ayam Percik Kelantan ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di ponsel untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Berikutnya merupakan gambar mengenai Ayam Percik Kelantan yang dapat sobat jadikan inspirasi. Jika sukakan sedikit rasa pedas, sediakanlah ayam percik berwarna merah. Jika sukakan sedikit rasa pedas, sediakan lah. Ayam Percik Putih resipi original dari Kelantan.

Ayam Percik Kelantan Ayam percik putih Kelantan sememangnya berbeza daripada negeri lain kerana kuahnya berwarna putih dan menjadikannya sangat unik. Senang je nak buat Ayam Percik versi Kelantan ni! Boleh standby untuk menu berbuka puasa korang nanti. anda bisa membuat Ayam Percik Kelantan menggunakan 17 bahan 6 langkah. Inilah cara anda untuk membuatnya.

Bahan-bahan untuk memasak Ayam Percik Kelantan

  1. Silahkan kamu persiapkan ketul ayam bahagian peha penuh.
  2. Anda perlu inci halia.
  3. Kamu siapin bawang putih.
  4. Anda perlu biji bawang merah.
  5. Selain itu juga tambahkan Garam secukup rasa.
  6. Silahkan kamu persiapkan Bahan Kuah.
  7. Silahkan kamu siapkan serai.
  8. Persiapkan biji bawang merah.
  9. Kamu butuh bawang putih.
  10. Siapkan juga inci lengkuas.
  11. Silahkan kamu persiapkan santan.
  12. Kamu perlu asam keping.
  13. Persiapkan tangkai cili kering.
  14. Persiapkan biji cili padi.
  15. Silahkan kamu persiapkan Garam.
  16. Anda Memerlukan Gula.
  17. Kamu perlu Serbuk perasa.

No more procrastinating after seeing Kelly's & Vivian's Ayam Percik! The gravy is so flavourful and super addicting! Great with a huge bowl of warm white rice. Saya masih ingat antara ayam percik yg sedap ialah ayam percik yg dijual Cik gu Asmat di pasar Ramadhan suatu ketika dulu.

Intruksi cara membuat Ayam Percik Kelantan

  1. Ayam diperap selama 30-40minit.
  2. Panaskan minyak masuk bahan bahan kuah yang telah di blend kecuali asam keping dan santan.
  3. Masukan ayam,masak ayam 1/2 masak dan keluarkan ayam tadi.
  4. Masukan santan,garam dan gula,masak hingga sedikit kering.
  5. Bakar ayam dalam magic pan., Sapukan bahan kuah,bakar sehingga masak.
  6. Siap untuk dihidangkan, kuah yang lebih boleh dituang atas ayam tadi dan siap.

Cara masak ayam percik versi Kelantan. Ayam tadi dibakar dengan bara api sederhana, sebaik-baiknya menggunakan dapur arang untuk aroma yang lebih sedap. Ayam percik atau nama lainnya, ayam golek merupakan sejenis hidangan pantai timur Malaysia. Cara membuatnya ialah ayam akan dipanggang dengan menyelitupi kuah bersantan. Ini adalah cara dan resepi ayam percik kelantan paling sedap dan mudah untuk di buat, nak Cara Buat Ayam Percik Simple.

Begitulah pembahasan Ayam Percik Kelantan terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Ayam Percik Kelantanartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label