Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Jumat, 16 Oktober 2020

Resep Ayam Masak Merah Kenduri

Ayam Masak Merah Kenduri ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di gadget untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan ide. Berikutnya adalah gambar mengenai Ayam Masak Merah Kenduri yang bisa kamu jadikan wawasan. Resepi Ayam Masak Merah ala Kenduri yang sangat sedap dan anda harus mencubanya. Bu Emma Ayam Masak Merah Kenduri Kahwin │ Festive Red Chicken Our Festive Red Chicken is our family all-time favourite. A must-have dish during our local.

Ayam Masak Merah Kenduri Jumlah air bergantung pada kepekatan kuah yang anda nak. Resepi Ayam Masak Merah yang ini diambil dari blog Ana Suzana yang dipelajari dari ayahnya yang merupakan seorang tukang masak bagi majlis kenduri kawin yang tersohor di kampung beliau. Dah lama resepi ini disalin, cuma belum ada kesempatan dan masa yang sesuai untuk dicuba sendiri. anda sanggup membuat Ayam Masak Merah Kenduri menggunakan 18 bahan 6 langkah. Inilah cara anda untuk memasaknya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Ayam Masak Merah Kenduri

  1. Sediakan Bahan Ayam Goreng :.
  2. Sobat juga memerlukan ketul ayam.
  3. Kamu membutuhkan sudu besar garam.
  4. Persiapkan sudu besar kunyit.
  5. Kamu perlu Bahan Sambal :.
  6. Anda Memerlukan biji bawang besar (dikisar halus).
  7. Kamu butuh biji bawang putih (dikisar halus).
  8. Sediakan inci halia (dikisar halus).
  9. Anda membutuhkan Rempah 3sekawan (3biji buah pelaga, 1kuntum bunga lawang, 5biji bunga cengkih).
  10. Silahkan kamu persiapkan serai (diketuk).
  11. Siapkan juga sudu besar cili kisar.
  12. Anda butuh air.
  13. Anda butuh biji tomato (dipotong kecil).
  14. Sediakan juga sudu besar sos cili.
  15. Sobat juga memerlukan sudu besar sos tomato.
  16. Persiapkan garam.
  17. Silahkan sobat persiapkan gula.
  18. Silahkan sobat persiapkan Secubit serbuk perasa.

Mencari resepi ayam masak merah ala kenduri yang sedap? Pernah makan ayam masak merah yang power? Yang biasanya mungkin banyak, tapi nak cari yang sedap bukan mudah bukan? Resepi Ayam Masak Merah Simple. saat juadah berbuka puasa atau kenduri bekahwin resepi ini sangat menjadi kegemaran rakyat malaysia untuk dihidangkan. seperti yang kita tahu ayam adalah menu paling popular di dunia kerana dimana-mana negara pasti memiliki menu ini.

Step by step cara membuat Ayam Masak Merah Kenduri

  1. Ayam digaul garam dan kunyit. Goreng sehingga garing. Angkat dan toskan..
  2. Tumiskan rempah 3sekawan, bawang besar, bawang putih dan halia sehingga naik bau. Masukkan serai..
  3. Masukkan cili kisar dan air. Masak sehingga pecah minyak..
  4. Masukkan tomato, sos cili dan sos tomato. Masak sehingga kuah pekat..
  5. Masukkan ayam yang telah digoreng. Perasakan dengan gula, garam dan serbuk perasa. Masak sehingga mendidih. Tutup api dan sedia untuk dihidangkan..
  6. Selamat mencuba 😋.

Gaulkan ayam bersama kunyit, garam, dan tepung jagung. Didalam kuali, masukkan minyak dan juga minyak sapi. Apabila semua sudah cukup, masukkan ayam dan masak sebentar. Learn how to make Ayam Masak Merah from basic, a signature Malaysian Dish that made with chicken, spice and red chill oil. Ayam masak merah is a Malaysian traditional dish.

Begitulah pembahasan Ayam Masak Merah Kenduri terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel situs ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Ayam Masak Merah Kenduriartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label