Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Kamis, 24 September 2020

Tutorial membuat Nasi Ayam Simple & Sedap

Nasi Ayam Simple & Sedap ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di gadget untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Next adalah gambar seputar Nasi Ayam Simple & Sedap yang bisa kalian jadikan contoh.

Nasi Ayam Simple & Sedap kamu bisa membuat Nasi Ayam Simple & Sedap memanfaatkan 31 bahan 5 langkah. Inilah cara anda untuk memasaknya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Nasi Ayam Simple & Sedap

  1. Kamu perlu Nasi Ayam.
  2. Sediakan pot beras Basmathi / Herba Ponni.
  3. Kamu perlu biji Bawang Putih (kisar kasar).
  4. Silahkan sobat siapkan Air Rebusan Ayam.
  5. Sediakan Ayam Madu.
  6. Kamu siapin ekor Ayam (potong 4).
  7. Sobat juga memerlukan Halia (diketuk).
  8. Anda butuh biji Bawang Putih (diketuk).
  9. Persiapkan sudu besar Kicap Cair.
  10. Silahkan sobat siapkan sudu besar Madu.
  11. Kamu siapin Bahan perasa.
  12. Sediakan juga Sos Nasi Ayam.
  13. Anda butuh biji Cili Hidup.
  14. Sediakan juga biji Bawang Putih.
  15. Kamu butuh biji Limau Kasturi.
  16. Silahkan sobat persiapkan Air masak secukupnya.
  17. Kamu perlu Bahan perasa.
  18. Anda Memerlukan Kicap Nasi Ayam.
  19. Siapkan juga sudu besar Sos Tiram.
  20. Silahkan kamu persiapkan sudu besar Kicap Karamel.
  21. Silahkan sobat persiapkan Air Rebusan Ayam.
  22. Kamu butuh Sup Nasi Ayam.
  23. Kamu siapin Air Rebusan Ayam.
  24. Sediakan biji Kiub Ayam.
  25. Silahkan kamu persiapkan Lada Putih.
  26. Kamu perlu Bawang Goreng / Daun Sup & Bawang.
  27. Silahkan kamu siapkan Aneka Salad.
  28. Silahkan sobat persiapkan btg Timun Jepun.
  29. Anda perlu biji Tomato.
  30. Silahkan kamu persiapkan Salad Daun.
  31. Silahkan sobat persiapkan btg Cili Hijau.

Langkah cara memasak Nasi Ayam Simple & Sedap

  1. Ayam Madu 🐔. Rebus ayam bersama halia, bawang putih dan bahan perasa sehingga masak. Keluarkan ayam dari periuk dan toskan sebentar. Campur kicap cair bersama madu. Lumur rata pada ayam rebus tadi. Panaskan minyak setakat tenggelam separuh ayam. Goreng ayam pada suhu sederhana. Jgn goreng lama2 (kicap cepat hangit). Balikkan ayam bila dah garing sebahagian. Angkat ayam toskan minyak. Ketuk ayam dengan parang dan potong ikut bape besar suka. Hidang ayam dalam pinggan dan curahkan kicap madu tadi.
  2. Nasi 🐔. Rendam beras Basmathi selama 1/2 jam. Basuh dan toskan. Goreng bawang putih kisar dengan sedikit minyak hingga kekuningan. Masukkan beras tadi dan goreng untuk beberapa minit. Masukkan beras dlm periuk nasi. Guna air rebusan ayam tadi bersama halia & bawang putih ke dalam nasi. Sekiranya penanda nasi pada takat 2. Letak air rebusan sehingga takat 4 (jgn lebih nanti nasi lembik). Tekan cook tunggu la sampai masak. Boleh masak serentak dengan ayam yg nak digoreng. Settle 👍.
  3. Sos Nasi 🐔. Blender cili hidup, air limau kasturi, bawang putih, bahan perasa dan air masak (jgn byk sgt nanti cair). Rasa cukup masin, manis & masamnyer. Sos ni sepatutnya sedikit masam. Tarra dah siap. Tak perlu masak..
  4. Kicap Nasi 🐔. Campurkan sos tiram dan kicap karamel. Tuangkan air rebusan ayam yg ditapis. Agak2 jangan sampai cair sangat.... ok dah siap juga 👌.
  5. Sup Nasi 🐔. Tambah air pada lebihan air rebusan ayam. Masukkan kiub ayam dan lada putih. Klu x cukup masin tambah la bahan perasa. Dah mendidih boleh hidang bersama bawang goreng atau daun sup & bawang. Dah settle. Bon apetite 😋.

Begitulah pembahasan Nasi Ayam Simple & Sedap terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan situs ini bermanfaat suport kami dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Nasi Ayam Simple & Sedapartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label