Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Jumat, 14 Agustus 2020

Resep Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api

Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di gadget untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Next adalah gambar tentang Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api yang dapat Anda jadikan inspirasi. RENDANG AYAM CILI API NOGORI SEMBILAN. Jika mahukan resipi rendang yang ringkas serta cepat masak, Rendang Ayam Negeri Sembilan ni anda perlu cuba. Hidupkan api dan biarkan sehingga air ayam sedikit kering.

Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api Memang kita bisa membuatnya dengan menggunakan. Ini adalah resepi Rendang Ayam yang saya sediakan sebaik balik dari pejabat hari Jumaat yang lalu. Rendang ini lebih sedap dikacau lama lama dengan api kecil. anda sanggup membuat Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api manfaatkan 12 bahan 7 langkah. Inilah step by step untuk membuatnya.

Bahan dan bumbu untuk memasak Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api

  1. Silahkan kamu persiapkan 1 ekor ayam.
  2. Sediakan 5-15 biji cili api merah/hijau.
  3. Selain itu juga tambahkan 8-10 biji bawang merah.
  4. Siapkan juga 3 ulas bawang putih.
  5. Selain itu juga tambahkan 1 inci halia.
  6. Silahkan kamu persiapkan 5 batang serai.
  7. Sediakan 1 inci kunyit hidup.
  8. Persiapkan 2 helai daun kunyit.
  9. Silahkan sobat siapkan 1 cawan santan pekat.
  10. Persiapkan 3 keping asam keping.
  11. Anda Memerlukan 1 sb gula.
  12. Anda Memerlukan Garam secukup rasa.

Previous Recipe: Rendang Ayam Klasik Selangor. Next Recipe: Hakka Wine Chicken Soup. Resep Ayam Padang - Pada awalnya, resep rendang ayam hanya ditemukan di Sumbar. Bumbu yang asli masih disimpan dengan baik oleh masyarakat Minangkabau.

Step by step cara memasak Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api

  1. Kisar cili api, bawang merah, bawang putih, halia, kunyit hidup dan serai sehingga halus. Masukkan semua bahan-bahan dikisar bersama ayam dan asam keping ke dalam kuali..
  2. Tambahkan garam dan gaulkan semua bahan sehingga sekata..
  3. Masak dengan api kecil dan sekali sekala kacau..
  4. Bila ayam dah masak, masukkan santan dan gula. Masak lebih kurang 10 minit lagi..
  5. Taburkan hirisan daun kunyit dan gaul sekata..
  6. Biarkan seketika dan bolehlah matikan api dapur..
  7. Sedia untuk dihidangkan. Selamat mencuba!.

Hingga sekarang, makanan tradisi Minang tersebut menjadi kuliner khas yang sangat terkenal di penjuru negeri. Selain budaya, Negeri Sembilan juga kaya dengan aneka jenis makanan tradisional. Mereka bukan sahaja ada masak lemak cili api, malah hidangan lain seperti pencuci mulut juga turut ada. Bagi yang tertanya-tanya tentang makanan tradisional Negeri Sembilan, kami ada senarainya buat anda. Rendang ayam cili padi atau api ini adalah masakan Negeri Sembilan yang sememangnya popular dengan juadah serba pedas.

Begitulah pembahasan Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman website ini dengan judul Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Apipostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label