Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Kamis, 27 Agustus 2020

Resep Ayam Percik Simple

Ayam Percik Simple ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di HP untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan ide. Berikutnya adalah gambar berkaitan dengan Ayam Percik Simple yang dapat kalian jadikan wawasan. Hi welcome to Khairul Aming Food Channel. Here you can find the solution to never ending problem of. Cara cara untuk membuat ayam percik. selamat mencuba . jangan lupa like,share video ni dan subscribe channel ni.

Ayam Percik Simple Tapi, kadangkala malas betul nak keluar ke bazar Ramadhan. Apa kata cuba buat sendiri di rumah dengan resepi ayam percik. Resepi Ayam Percik berkuah merah Kelantan style. anda mampu memasak Ayam Percik Simple manfaatkan 19 bahan 6 langkah. Berikut cara anda untuk memasaknya.

Bahan-bahan untuk memasak Ayam Percik Simple

  1. Anda membutuhkan Bahan Perap.
  2. Silahkan sobat siapkan ketul ayam.
  3. Kamu butuh bawang putih.
  4. Sobat juga memerlukan biji bawang besar.
  5. Silahkan kamu siapkan inci halia.
  6. Silahkan kamu siapkan sudu kecil garam.
  7. Kamu butuh sudu madu.
  8. Kamu butuh Bahan Kisar.
  9. Kamu membutuhkan serai.
  10. Kamu perlu inci halia.
  11. Sediakan juga inci lengkuas.
  12. Sediakan tangkai cili kering (rendam air panas).
  13. Kamu membutuhkan air.
  14. Silahkan kamu siapkan santan cair.
  15. Silahkan kamu siapkan Bahan Kuah.
  16. Kamu siapin sudu gula.
  17. Anda perlu sudu maggi cukup rasa.
  18. Anda perlu butir asam keping.
  19. Persiapkan Santan pekat.

Celup ayam di dalam kuah percik dan panggang sehingga masak. Celupkan dengan kuah lagi sekali sebelum dihidang. Nak buat ayam percik ni memang kena banyak rempah. Ramai yang suka makan ayam percik.

Step by step cara membuat Ayam Percik Simple

  1. Tumbuk kasar bahan perapan dan lumur pada ayam bersama garam dan madu. Perapkan selama 1 jam atau lebih..
  2. Sementara itu, sediakan kuah. Masukkan bahan kisar dan masak dalam periuk. Masukkan asam keping dan perasakan dengan gula dan maggi cukup rasa..
  3. Seterusnya, masukkan ayam yang diperap tadi ke dalam didihan kuah tadi. Biarkan ayam tu separuh masak..
  4. Bila ayam dah separuh masak, angkat dan perapkan lagi sekali dengan sedikit kuah..
  5. Lebihan kuah tadi, tambahkan sedikit santan pekat. Gaul sebati dan biarkan masak. Bila rasa semua dah okay boleh tutup api..
  6. Akhir sekali, ayam yang diperap tadi boleh dibakar dalam oven. Nak masak atas kuali pun boleh. Dah siap, kuah boleh dicurah atas ayam..

Jom try buat ayam percik macam kat pasar malam. Agak-agak ayam dah masak, asingkan dengan kuah percik tadi. Bila ayam dah masak, just tuang kuah percik tadi. Ayam Percik Kelantan memang punya reputasinya yang tersendiri kerana berbeza daripada negeri lain. rasa makanan ini pula sangat lazat dan menyelerakan. biasanya resepi ayam percik kelantan. Terjumpa resepi ayam percik yang simple dan senang nak buat.

Begitulah pembahasan Ayam Percik Simple terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Ayam Percik Simpleartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label