Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Jumat, 17 Juli 2020

Resep Bubur pulut hitam

Bubur pulut hitam ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di HP untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan ide. Berikutnya adalah gambar berkaitan dengan Bubur pulut hitam yang bisa sobat jadikan wawasan. Resepi simple kali ni saya nak share resepi bubur pulut hitam. Boleh buat untuk berbuka puasa @ dimakan pada bila-bila masa sahaja. Making this bubur pulut hitam requires a little more time as you need to soak the black glutinous rice Check out my other pulut hitam recipes: Pulut Hitam Chiffon Cake, Pulut Hitam Ogura Cake.

Bubur pulut hitam It is a very popular dessert in Singapore and Malaysia made with black glutinous rice. Growing up, one of my favorite Asian desserts is bubur pulut hitam (in Malay), also known as black glutinous rice pudding/porridge or 黑糯米 (in Chinese). Buat masa sekarang, Bubur Pulut Hitam Warisan Bonda dah tak available dah ya. anda sanggup memasak Bubur pulut hitam memanfaatkan 7 bahan 3 langkah. Berikut step by step untuk memasaknya.

Bahan-bahan untuk memasak Bubur pulut hitam

  1. Kamu membutuhkan 500 gm beras pulut hitam.
  2. Anda membutuhkan 1 kotak santan ayam brands kecil.
  3. Silahkan sobat persiapkan 1 cawan gula merah.
  4. Anda membutuhkan 2 helai daun pandan.
  5. Kamu siapin 4 sudu besar gula pasir.
  6. Sediakan 1 sudu kecil garam.
  7. Sediakan juga 4-5 cawan air (blh tambah klu suka kuah byk).

Saya minta maaf atas semua yang menghubungi. Jika ada apa apa, saya akan maklumkan kepada semua kembali. In Malay language, it's called bubur pulut hitam. Bubur Pulut Hitam originated from Indonesia, and has been fondly adopted as a local dessert in Singapore and Malaysia.

Intruksi cara memasak Bubur pulut hitam

  1. Rendam beras pulut hitam selama beberapa jam. Kemudian rebus pulut hitam bersama 2 gelas air dan daun pandan yg disimpul..
  2. Masukkan santan dan boleh tambah air lagi sekiranya suka kuah yg banyak.
  3. Apabila pulut sudah kembang dan pecah2 masukkan gula merah, gula pasir dan garam.

In old days, black rice was nicknamed "forbidden rice" because. Saya beli beras pulut hitam di Padang Besar semasa mengikuti program JJCM Utara bersama geng Alumni Kolej Ketiga Universiti Malaya baru baru ini. Serious sangat sedap bubur pulut hitam ini. Black glutinous rice porridge, a dessert you can For a taste of traditional simplicity, try bubur pulut hitam. Resepi bubur pulut hitam sangat senang untuk disediakan cuma ianya mengambil masa sedikit dalam bab merendam beras pulut.

Begitulah pembahasan Bubur pulut hitam terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Bubur pulut hitampostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label