Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Senin, 13 Juli 2020

Resep Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23

Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23 ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan contoh. Selanjutnya merupakan gambar berkaitan dengan Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23 yang dapat kamu jadikan ide. Ayam Masak Merah Sedap Ala Kenduri Hari ni saya cuti sebab hidung rasa berair. Kalau kena aircond office boleh selsema teruk atau demam. Tips: Jangan goreng terlalu lama, nanti keras.

Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23 This literally means chicken "cooked-red" in English. It is a casserole of chicken pieces in dried chillies sambal. Resepi Ayam Masak Merah yang ini diambil dari blog Ana Suzana yang dipelajari dari ayahnya yang merupakan seorang tukang masak bagi Serius, sangat sedap Ayam Masak Merah ini dan pastinya ia akan menjadi a keeper recipe untuk masakan Ayam Masak Merah saya di masa masa hadapan. kamu dapat memasak Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23 menggunakan 13 bahan 4 langkah. Inilah langkah-langkah untuk memasaknya.

Bahan-bahan untuk memasak Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23

  1. Silahkan sobat siapkan ekor ayam.
  2. Kamu membutuhkan biji bawang Holland (potong dadu).
  3. Sobat juga memerlukan biji lobak Merah (potong memanjang).
  4. Silahkan kamu siapkan tangkai daun kari.
  5. Selain itu juga tambahkan sekawan bunga lawang, kayu manis Dan buah pelaga,untuk menumis.
  6. Siapkan juga sup tomato (apa-apa jenama pun Boleh).
  7. Persiapkan sudu besar sos cili.
  8. Sediakan juga biji buah keras (rendam dan tumbuk hancurkan).
  9. Kamu membutuhkan sudu besar serbuk cili.
  10. Anda butuh sudu besar susu cair.
  11. Anda perlu sudu garam.
  12. Anda butuh sudu besar gula.
  13. Anda Memerlukan Minyak untuk menumis.

Learn how to make Ayam Masak Merah from basic, a signature Malaysian Dish that made with chicken, spice and red chill oil. Antara menu handalan yang jadi kegemaran keluarga ialah ayam masak merah berkuah, di mana masakan ayam berkuah ala utara ini amatlah menyelerakan. Anak dan suami mesti suka air tangan anda. Sebut saja Ayam Masak Merah, ada macam-macam jenis.

Step by step cara memasak Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23

  1. Masukkan minyak, tumis kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang. Masukkan bawang Holland yg telah dipotong dadu dan daun kari, tumis sehingga layu..
  2. Masukkan serbuk cili yg telah dibancuh dengan Air, masak sehingga pecah minyak.kemudian masukkan ayam, gaul ayam,perlahankan api dan biarkan Air ayam keluar seketika, kemudian masukkan sos cili,kacau lagi dan masukkan 1 tin tomato soup..
  3. Selepas masukkan tomato soup, kacau lagi, masukkan buah keras yg telah ditumbuk, bila nampak ayam sudah empuk, masukkan lobak merah,dan terakhir sekali masukkan susu cair,garam dan gula secukup rasa.
  4. Siap utk dihidang.

Ada yang masak macam sambal cili, ada yang tambah kacang pis dan ada yang tambah kacang tanah kisar. Kali ini RASA ingin kongsikan satu lagi resipi Ayam Masak Merah tapi kali ini versi bersatan dan berkuah. Cucur udang utara dan kuah kacang. This chicken in spicy tomato sauce (with a name that directly translates to 'red-cooked chicken') is a popular dish in Malaysia, and Cook ayam masak merah. In a pan on medium heat, add chili paste and fry until fragrant.

Begitulah pembahasan Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23 terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan situs ini bermanfaat suport kita dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman website ini dengan judul Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23postingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label