Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Rabu, 20 Mei 2020

Resep Kek Ogura Alunan Kasih

Kek Ogura Alunan Kasih ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di HP untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan ide. Seterusnya adalah gambar mengenai Kek Ogura Alunan Kasih yang bisa Anda jadikan contoh. Kek alunan kasih ini dahulu merupakan kek yang sangat popular. Ini kerana, kek ini amat lembut, berwarna-warni dan sedap. Anda memerlukan banyak bahan tapi dengan kesabaran sudah tentu anda dapat membuatnya dengan baik.

Kek Ogura Alunan Kasih Lepas tu tuang pula adunan merah jambu, ratakan dan ayak lagi serbuk koko sebelum menuang adunan ungu. Kek alunan kasih merupakan sejenis kek yang cukup digemari ramai. Untuk menambahkan lagi keistimewaan kek ini, layer atas kek ini dibuat karemal. anda sanggup memasak Kek Ogura Alunan Kasih memanfaatkan 14 bahan 7 langkah. Inilah step by step untuk memasaknya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Kek Ogura Alunan Kasih

  1. Kamu siapin Bahan2 A.
  2. Anda perlu 🌹 7 biji kuning telur A.
  3. Silahkan kamu siapkan 🌹 2 biji telur telur penuh A.
  4. Sobat juga memerlukan 🌹 60gm minyak.
  5. Kamu butuh 🌹 50ml air.
  6. Anda perlu 🌹 1 sudu teh perisa ros.
  7. Siapkan juga 🌹 120gm santan/susu segar.
  8. Anda membutuhkan 🌹 130gm tepung kek self raising - di ayak 3x.
  9. Selain itu juga tambahkan 🌹 pewarna merah, kuning & hijau.
  10. Persiapkan 🌹 1/2 cwn serbuk koko/milo.
  11. Anda membutuhkan Bahan2 B.
  12. Silahkan sobat persiapkan 🌹 7 biji telur putih A.
  13. Anda membutuhkan 🌹 130gm gula kastor.
  14. Silahkan kamu siapkan 🌹 1 sudu teh cream of tartar.

Ianya lazat jika dinikmati ketika sejuk. Untuk mendapatkan warna yang cantik, pemilik resepi menggunakan pewarna jenama Star Brand. Tak nyesal lah kalau buat hehe. Saya letak perisa yam &strawberi,yang bwh sekali plain,mmg ngam rasa dia.

Step by step cara membuat Kek Ogura Alunan Kasih

  1. Pukul bhn2 A iaitu telur, minyak, air, perisa ros & santan bersama hingga berbuih. Masukkan tepung & pukul sebati.
  2. Dlm mangkuk lain, pukul bhn2 B hingga bertanduk (stiff peak) bila terbalikkan mangkuk adunan tak jatuh..
  3. Campur ke dlm adunan A secara tiga peringkat sambil di kaup balikkan dari bawah ke atas perlahan2 hingga sebati.
  4. Bahagikan adunan kpd 4 bahagian & campur dgn pewarna. Satu bahagian di biarkan plain/putih.
  5. Alas loyang saiz 9"@ 10" dgn baking paper termasuk di tepinya. Sudukan adunan hijau ke dlm loyang. Jangan ratakan utk dapatkan corak alunan. Kemudian, ayakkan serbuk koko secara nipis di permukaannya..
  6. Sudukan pula adunan putih. Ayakkan serbuk koko semula. Ulang langkah yg sama utk lapisan merah. Lapisan akhir (kuning) tak perlu tabur serbuk koko lagi.
  7. Bakar cara water bath pd suhu 150•c selama 1 jam @ bila di cucuk dgn lidi ia keluar bersih. Terbalikkan di atas redai & buang baking paper.

Kalau nak cuba resepi saya attach di sini:-. Hasil daripada resepi kek ogura ni sangat lembut, gebu dan moist. Boleh juga didekorasi menggunakan apa juga krim dan frosting. Terima kasih kepada Puan Aini Syeema yang sudi berkongsi resepi kek ogura ini pada kita semua. Boleh la buat sebab resepi dan cara terperinci.

Begitulah pembahasan Kek Ogura Alunan Kasih terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman website ini dengan judul Kek Ogura Alunan Kasihkonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label