Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Selasa, 31 Maret 2020

Tutorial memasak Kek Coklat Moist ~ versi bakar

Kek Coklat Moist ~ versi bakar ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan ide. Seterusnya merupakan gambar berkaitan dengan Kek Coklat Moist ~ versi bakar yang bisa kalian jadikan wawasan.

Kek Coklat Moist ~ versi bakar anda mampu memasak Kek Coklat Moist ~ versi bakar pakai 14 bahan 6 langkah. Inilah cara anda untuk memasaknya.

Bahan dan bumbu untuk memasak Kek Coklat Moist ~ versi bakar

  1. Kamu siapin 🍒 Bahan A.
  2. Kamu butuh ✔90gm serbuk koko.
  3. Selain itu juga tambahkan ✔200gm gula kastor.
  4. Kamu siapin ✔200gm minyak masak/minyak jagung/canoli/.
  5. Anda Memerlukan sunflower.
  6. Sediakan ✔250g susu pekat.
  7. Kamu perlu ✔1 tin susu cair.
  8. Anda perlu 🍒 Bahan B (dicampur & dipukul sampai kembang).
  9. Silahkan kamu persiapkan ✔4 biji telur gred A.
  10. Anda perlu ✔esen vanila - saya letak 1 sudu kecil.
  11. Sediakan juga 🍒 Bahan C (dicampurkan sekali & diayak).
  12. Selain itu juga tambahkan ✔150gm tepung gandum/kek/superfine.
  13. Silahkan sobat siapkan ✔1 sudu kecil baking powder.
  14. Silahkan sobat persiapkan ✔1 sudu kecil baking soda.

Intruksi cara memasak Kek Coklat Moist ~ versi bakar

  1. Masukkan semua bahan A ke dalam 1 bekas stainless steel/periuk, kacau rata sampai sebati & masak di atas api kecil..masak sekejap sahaja sambil adunan dikacau..kacau perlahan2..tidak perlu mendidih @ sampai berasap...adunan hanya suam2 panas..kalau rasa bekas tu dah panas boleh terus tutup api..
  2. Masukkan bahan B ke dalam adunan tadi & kacau. Masukkan pula bahan C & kacau sehingga sebati..
  3. Masukkan ke dalam loyang yg dah disapu dgn butter/marjerin & dilapik dgn baking paper..sy guna loyang saiz 9 inci..nak TEBAL sikit guna LOYANG 8inci. Panaskan oven dahulu (preheat) sy panaskan 10min suhu 180c. Bakar sehingga masak..nk KUKUS pun boleh..sy bakar dlm oven dgn suhu 160c selama 1 jam..walaupun bakar tapi tetap moist..
  4. Sejukkan kek dulu baru curahkan choc topping..sy sejukkan kek dalam chiller..nanti topping akan melekat cantik dekat kek..
  5. 🍎 Resepi chocolate topping ✔200gm chocolate compound/choc masak..didadu/ dipotong kecil ✔100gm whipping cream 🍏 Caranya 1. Masukkan chocolate compound dalam bekas stainless steel..double boil kan..bila coklat dah cair masukkan pula cream tadi..kacau smpai sebati..siap *nak pekat sikit guna 80gm whipping cream.
  6. Sebabkan saya tiada chocolate compound saya guna resepi lain utk topping..Resepi dibawah 🍎 resepi chocolate topping - gandakan resepi dibawah baru dapat cover sebiji kek diatas ya. ✔1/2 cawan serbuk koko ✔1/2 cawan susu pekat manis ✔1 sudu besar minyak masak 🍏 Caranya 1. Masukkan serbuk koko dan susu pekat manis ke dalam periuk. Gaul hingga sebati.Panaskan atas api yang kecil. Masukkan minyak masak. Gaul sekejap dan matikan api..

Begitulah pembahasan Kek Coklat Moist ~ versi bakar terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Kek Coklat Moist ~ versi bakarartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label