Kumpulan Tentang Resep Masakan Lengkap

Kamis, 26 November 2020

Resep Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam

Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di smartphone untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan contoh. Selanjutnya merupakan gambar mengenai Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam yang dapat kamu jadikan inspirasi.

Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam anda mampu memasak Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam memanfaatkan 14 bahan 4 langkah. Inilah cara anda untuk memasaknya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam

  1. Sediakan juga 1/2 bahagian seekor ayam y telah dipotong dan dibersihkan.
  2. Silahkan kamu siapkan Biji cempedak yang telah direbus & dibuang kulit.
  3. Kamu membutuhkan 3 ulas bawang putih (ditumbuk).
  4. Kamu perlu 20 tangkai Cili Api (boleh kurangkan jika tak suka pedas).
  5. Kamu membutuhkan 2 keping asam keping.
  6. Selain itu juga tambahkan 2 ulas bawang besar (ditumbuk).
  7. Kamu perlu 1 inci halia (ditumbuk).
  8. Persiapkan 1 inci kunyit (ditumbuk).
  9. Sediakan 1 helai daun kunyit.
  10. Kamu butuh 2 batang serai (diketuk).
  11. Anda perlu 1/2 sudu garam (secukup rasa).
  12. Anda butuh 1 kotak santan kotak (size kecil).
  13. Silahkan sobat persiapkan 3 cawan air (ikut kesesuaian nak kuah pekat yang macamana).
  14. Silahkan sobat siapkan Minyak untuk menumis.

Langkah cara memasak Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam

  1. Rebus biji cempedak sehingga empuk dengan air & dicampur sedikit garam. Kemudian toskan air & biar sejuk seketika. Seterusnya kupas kulit biji cempedak tersebut..
  2. Tumbukkan/ kisar bahan-bahan untuk ditumis: bawang putih, bawang besar, cili api, halia, kunyit. Serai diketuk sahaja..
  3. Tumiskan bahan-bahan yang telah ditumbuk/ dikisar dengan sedikit minyak sehingga naik aroma & pecah minyak. Kemudian masukkan ayam & biji cempedak dan gaul rata.. Seterusnya masukkan sekotak santan & air (ikut kuah nak pekat yang bagaimana). Masukkan juga serai yang telah diketuk, daun kunyit, garam & asam keping dalam kuah tersebut. Kacau perlahan sehingga kuah mendidih tapi jangan sampai santan pecah minyak (mengikut orang tua, kalau santan sampai pecah minyak, masakan mudah tidak tahan lama)..
  4. Setelah didih, maka siaplah Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam oleh Yani.😍 Jom cuba resipi mudah ni, apa yang penting: Encik Hubby suka..

Begitulah pembahasan Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan situs ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayampostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

0 komentar:

Posting Komentar

Label